Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 165) Typowe zachowania lidera: -rozpoczynanie wszelkich działań od pytania ,,co można zrobić?", a następnie przechodzenie do kolejnego ,,co mogę i powinienem zrobić, aby tego dokonać?" -nieustannie pytanie i przypominanie pracownikom misji i celów organizacji oraz determinantów efektywności działania -skłonność do udzielania pomocy, ale jednocześnie niezwykłą restrykcyjność w stosunku do założonych wyników pracy, norm -brak obaw wobec sił drzemiących w pracownikach -właściwy jedynie im sposób poddawania się tzw. testowi lustra ( stojąc rano przed lustrem pragnie widzieć w nim odbicie osoby, którą chcieli być, którą chcieli szanować i której chcieli wierzyć)
(cytat, str. 30 - 31) Lider rynkowy (market leader) to przedsiębiorstwo przewodzące na określonym rynku, dominujące w danej branży. Jego pierwszoplanowa pozycja wyraża się w największym, ilościowym bądź wartościowym, udziałem rynku, renomą, siłą marki jego wyrobów, relacjami z dystrybutorami najistotniejszymi dla obsługi danego rynku. Lider, w celu obrony swojej pozycji, powinien skupiać się na takich działaniach jak: -pobudzanie nowych potrzeb, poszerzanie grona potencjalnych odbiorców, zwiększanie wielkości rynku, -obrona istniejącego udziału w rynku - zwiększanie udziału w rynku.
(cytat, str. 105) Jeśli zaczyna się ślepo naśladować lidera, można czasami stać się swoim własnym wrogiem. Niestety na ogół trudno jest pokonać firmę przodującą na rynku za pomocą bezpośredniego ataku. Jeśli więc jesteś związany z firmą zajmującą drugie albo niższe miejsce, należy starać się o stworzenie propozycji alternatywnej do oferty lidera. Al Ries i Jack Trout, autorzy książki The 22 Immutable Laws of Maketing (22 nienaruszalne zasady marketingu) nazywają to prawem przeciwieństwa. Według nich, "jeśli chce się mocno stanąć na drugim szczeblu drabiny, trzeba dokładnie przyjrzeć się firmie stojącej wyżej, odkryć jej mocne strony i spróbować obrócić tę moc w słabość".
(cytat, str. 297) Menedżer, który chce osiągnąć sukces, powodzenie, musi umieć przewidywać przyszłość z pewnym prawdopodobieństwem.
Skuteczny lider czy menedżer powinien umieć ocenić poziom gotowości pracowników do podjęcia zmian, przy czym na powstanie poziomu gotowości składają się: komunikacja, informacja, szkolenie i możliwości rozwoju oraz wynagrodzenia.
(cytat, str. 329) Lidera poznamy po tym, że idą za nim ludzie. To osoba nastawiona przede wszystkim na swoich podwładnych. () jest przekonany, że jeśli stworzy dobry zespół, a potem go zmotywuje do działania, ludzie zrealizują cele biznesowe. Innymi słowy: on prowadzi ludzi, by ludzie prowadzili biznes. Taki lider umie słuchać podwładnych, zbierać ich pomysły i w oparciu o nie wyznaczać wizję rozwoju. () Jego silną stroną jest zdolność pociągania za sobą zespołu i promowanie współpracy w firmie.() Słabszą stroną lidera bywa zwykle to wszystko, co jest domeną menedżera: organizowanie, pilnowanie terminów, operacyjna efektywność.() Bywa też, że lider nie potrafi funkcjonować jako strateg: zagubiony jest w górnolotnych wizjach.
(cytat, str. 326) Najpopularniejsze style zarządzania, to: 1. Nastawione na rezultaty menedżer organizujący pracę. 2. Motywujący, nastawiony na ludzi i relacje lider. 3. Coach rozwijający i szkolący swoich ludzi. 4. Nawiązujący zewnętrzne kontakty partner dla rynku i branży. 5. Planujący i analizujący strateg dla firmy.
(cytat, str. 200) "..lider ustala pewne zasady działania grupy, reprezentuje ją na zewnątrz, wpływa na relację między członkami grupy, chwali, krytykuje, motywuje do działania, służy przykładem, jest arbitrem w przypadku pojawiających się w grupie konfliktów."
Słowa kluczowe:lider Komentarze i źródła pierwotne: M. Ćwikliński, H. Obara, "Możliwości wykorzystania niektórych metod TQM"
(cytat, str. 205) "Kolejną istotną funkcją jaką wykonuje lider,jest nagradzanie (chwalenie) i karanie (krytykowanie)."
Słowa kluczowe:lider Komentarze i źródła pierwotne: M. Ćwikliński, H. Obara, "Możliwości wykorzystania niektórych metod TQM"
(cytat, str. 197) "Lider grupy powinien zachęcać do krytykowania proponowanych rozwiązań, szczególnie jego własnych propozycji, gdyż opinia osób postawionych wyżej w hierarchii jest rzadziej poddawana krytyce."
Słowa kluczowe:lider Komentarze i źródła pierwotne: B. Mikuła "Nowe koncepcje rozwoju zawodowego"
(cytat, str. 149) W sferze emocjonalnej liderzy zyskują sobie zwolenników, ponieważ wraz z nimi pojawia się: -zaufanie w miejsce przerażenia -pewność w miejsce niepewności -działanie w miejsce niezdecydowania -siła w miejsce słabości -wiedza w miejsce niewiedzy -odwaga w miejsce tchórzostwa -optymizm w miejsce cynizmu -przekonanie, że przyszłość będzie lepsza.
(cytat, str. 120) Od liderów oczekujemy nie tylko wiarygodności, chcemy by byli przewidujący. Oczekujemy od nich wyznaczenia kierunku i zarysowania wizji przyszłości.
(cytat, str. 115) Kosmopolityczni liderzy przyszłości muszą być integratorami zdolnymi do pokonywania oczywistych różnic istniejących między organizacjami, sektorami działań, dyscyplinami, funkcjami i kulturami.
(cytat, str. 103) Lider przyszłości musi wiedzieć jak zarządzać potencjałem energii i zmieniać fizyczne samopoczucie ludzi. Określenie wizji rozwoju pozwoli na koncentrację ludzkiej uwagi i zapewni właściwy kierunek działania.
(cytat, str. 31) Zadanie lidera polega więc na tym, aby mieć pewność, iż osoba lub grupy mają odpowiednie kompetencje do wykonywania powierzonego im zadania, rozumieją cele organizacji i są zaangażowani w ich realizację.
(cytat, str. 15) Dobrzy liderzy potrafią zlecić innym wykonywanie wielu zadań; muszą tak robić, gdyż inaczej utonęliby w drobiazgach. Sobie zostawiają tylko jedną rzecz która wykonują doskonale, tę jedyną rzecz, od której wszystko zależy. Rzecz, która określa pewne standardy i która zapewnia im miejsce w historii. Po prostu działają.