Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 70) Styl demokratyczny. Kierownik stosujący ten styl kierowania jest głęboko przekonany, że wymienione założenia teorii Y są prawdziwe, i dąży nie tylko do tego, aby grup uczestniczyła w procesie podejmowani decyzji, lecz także chce mieć pewność, że jest całkowicie podporządkowana celom organizacji.
(cytat, str. 70) Styl konsultatywny. Kierownik stosujący ten styl kierowania jest rzeczywiście zainteresowany tym, co członkowie zespołu sądzą na temat problemu do rozwiązania. Konsultuje się z nimi, słucha ich opinii i często bierze je pod uwagę w chwili podejmowania decyzji. Prezentowana przez niego postawa wobec podwładnych wynika z założeń teorii Y. Nie jest wcale powiedziane, że kierownik konsultant jest przekonany co do wszystkich wspomnianych założeń, ale przynajmniej uważa, że w większości wypadków są one prawdziwe, i w związku z tym prezentuje konsultatywne podejście w swoim stylu kierowania.
(cytat, str. 70) Styl autorytarno – życzliwy (często znany jako paternalistyczny). Kierownik stosujący ten styl reprezentuje podobną postawę wobec podwładnych jak kierownik autorytarno – despotyczny, z tą tylko różnicą, że tego nie okazuje. Próbuje być przez cały czas dobrym kolegą, prowadząc politykę otwartych drzwi. Odgrywa rolę „ojca i matki”. Interesuje się sprawami swoich podwładnych, gdyż sądzi, że tak powinien. Ponadto uważa, że jeśli jego pracownicy są zadowoleni, to równocześnie są efektywni. Kierownik ten nie dąży do współpracy i partnerstwa z wydawanymi poleceniami. Wydaje polecenia zgodnie z tym, czego sam sobie życzy, ale robi to w taki sposób, żeby stworzyć wrażenie, że dostosował się do życzeń podwładnych.
(cytat, str. 39) Wpływ styli kierowania na motywację podwładnych Styl kierowania Motywacja podwładnych Kierownik autokrata, narzucający opinie i decyzje - Motywacja władzy Kierownik autokrata umiarkowany, zachowujący pozory liczenia się z zespołem Umiarkowany poziom motywacji władzy, umiarkowany poziom motywacji osiągnięć Kierownik wzorzec, poświęcający się, zaangażowany, pozostawiający podwładnym dużo swobody - Motywacja osiągnięć Kierownik koordynator, dążący do osiągnięcia dobrych wyników poprzez indywidualne oddziaływanie na podwładnych - Umiarkowany poziom motywacji władzy, osiągnięć afiliacji Kierownik afiliator, ceniący przyjemne stosunki ze swoimi podwładnymi - Motywacja afiliacji Kierownik integrator, dbający, aby wszystkie decyzje były podejmowane wspólnie - Motywacja afiliacji i osiągnięć Źródło: M. Holstein – Beck, 1978
(cytat, str. 70) Styl autorytarno – despotyczny (często znany jako opresyjno – autokratyczny). Kierownik stosujący ten styl stwarza taki klimat, w którym członkowie zespołu nie komunikują się z nim swobodnie. Dyktuje, co ma być zrobione, i oczekuje natychmiastowego wykonania. System nagród i kar jest wyraźne określony, a ewentualne nowe pomysły, wysuwane przez członków zespołu, rzadko są akceptowane. Kierownik preferujący ten styl kierowania zakłada prawdopodobnie, że ludzie nie lubą pracować i aby w pracę włożyli dostateczny wysiłek, muszą być kontrolowani (teoria X).
(cytat, str. 200) "...jest styl kierowania, czyli charakterystyczne dla danego szefa sposoby postępowania... Od stylu kierowania zależy sposób podejmowania decyzji dotyczących grupy, współuczestnictwa członków zespołu w decydowaniu o działaniach grupy, swobody w wykonywaniu przydzielonych zadań oraz komunikowania się lidera z pozostałymi członkami zespołu."
Słowa kluczowe:styl kierowania Komentarze i źródła pierwotne: M. Ćwikliński, H. Obara, "Możliwości wykorzystania niektórych metod TQM"
(cytat, str. 235) Stylem kierowania nazywa sie najczęściej względnie trwałe zachowanie przełożonego w stosunku do podwładnych, mające na celu nakłonienie ich do określonych, pożądanych zachowań organizacyjnych.
(cytat, str. 217 - 218) Skrzynka stylów kierowania wg Reddina - osiem stylów podstawowych: 1. bierny 2. biurokratyczny (zorientowany wyłącznie na efektywność) 3. altruistyczny (zorientowany na kontakty z ludźmi) 4. promocyjny (kontakty z ludźmi i efektywność) 5. autokratyczny (wyłącznie zadania) 6. autokratyczno-życzliwy (efektywność i zadania) 7. kompromisowy (kontakty z ludźmi i zadania) 8. realizacyjny (zadania ludzie i efektywność)
(parafraza, str. 219 - 223) Trójkąt zarządzania Lebela: A) style kierowania: 1. absolutystyczny – nastawiony tylko na rezultaty 2. narcystyczny – dominuje zajmowanie się sobą 3. paternalistyczny – oparty na trosce o wykonawców 4. koncentracyjny – utrzymanie dobrych stosunków z wykonawcami 5. partycypacyjny – wytworzenie współpracy w zespole 6. technokratyczny – zakłada preferowanie kompetencji 7. zarządzający – koordynujący całość B) style wykonawstwa: 1. pracuś – myśli tylko o pracy, zadaniach, mało troszczy się o stosunki z otoczeniem 2. zbuntowany – pragnie siebie afirmować, ma trudności z integracją w zespole i zaakceptowaniem kierownika 3. posłuszny – podporządkowuje się całkowicie kierownikowi 4. współdziałający – akceptuje dialog z ryzykiem gadaniny i zmniejszenia rezultatów 5. uległy – akceptuje to co się dzieje, dobrze integruje się z zespołem, lecz jego osobowość ulega zatarciu 6. niezależny – zajmuje miejsce stosowne do swoich kompetencji i umiejętności, lecz źle znosi ograniczenia ze strony kierownictwa 7. partner – świadomy swoich ograniczeń, sytuuje się bez problemów wśród innych, ale jest prawdziwym liderem
Koncepcja Lebela posiada nie tylko oczywiste walory poznawcze. Może być również wykorzystana w polityce kadrowej, a zwłaszcza w doborze i doskonaleniu kadr kierowniczych, jak i wykonawczych.
(cytat, str. 125) Jak widac, skrzynka stylów kierowania Reddina zawiera osiem stylów postawowych: 1) styl bierny; 2)styl biurokratyczny, zorientowany wyłącznie na efektywność; 3)styl altruistyczny, charakteryzujący się orientacją na kontakty z ludżmi (odpowiednik stylu demokratycznego w poprzednich typologiach); 4)styl promocyjny, preferujący efektywność i kontakty z ludżmi; 5)styl autokratyczny, zorientowany wyłącznie na zadania; 6)styl autokratyczno-życzliwy, nastawiony na efektywność i kontakty z ludżmi; 7)styl kompromisowy; 8) styl realizacyjny, zorientowany zarówno na ludzi i zadania, jak też na efektywność.
(cytat, str. 275) Każdy wielki menedżer ma swój własny styl. Ale wszyscy mają wspólny cel: przekształcić talent każdego pracownika w jego osiągnięcia. Cztery klucze: znajdowanie talentu, określanie pożądanych rezultatów, koncentracja na mocnych stronach i odpowiednie dopasowanie pokazują, w jaki sposób atakują oni ten cel.
(cytat, str. 89) Każdy menedżer w procesie zarządzania-kierowania i przywództwa posługuje się czterema podstawowymi instrumentami. Są to:
strategia, czyli główne cele organizacji i przedsięwzięcia służące do ich realizacji, a dotyczące zwłaszcza działań skierowanych na zewnątrz organizacji;
struktura organizacyjna, czyli względnie stabilny podział zadań i władzy w organizacji;
procedury operacyjne, czyli względnie stałe programy działania wewnątrz organizacji;
kultura organizacyjna, czyli utrwalony w danym środowisku pracowniczym system wartości, norm społecznych i wynikających z nich postaw i wzorów zachowań, mających znaczenie przy realizacji formalnych celów i norm organizacyjnych.
(cytat, str. 62) Style kierowania według P. Herseya i H. Blancharda Style kierowania pod wpływem wzrostu dojrzałości pracowników układają się w następującą sekwencję: - S1 (styl autokratyczny): przełożony określa zadania, mówi co, jak, gdzie i kiedy należy czynić (komunikacja "z góry w dół"), - S2 (styl integracyjny): przełożony korzysta z komunikacji "z dołu do góry", - S3 (styl partycypacyjny): przełożony wspólnie z podwładnymi podejmuje decyzje, przełożony wykorzystuje czynniki emocjonalne, -S4 (styl delegacyjny): przełożony deleguje obowiązki i uprawnienia, ogranicza się do sporadycznej kontroli.
Słowa kluczowe:styl kierowania Komentarze i źródła pierwotne: T.Wawak, Controlling kosztów jakości, s.69
(cytat, str. 178) Styl kierowania zdefiniować możemy jako utrwalony, powtarzalny sposób motywowania podwładnych do wykonywania powierzony im przez kierownika zadań
(cytat, str. 159 - 160) Style zarządzania konfliktem odnoszą się do zróżnicowanych wzorów zachować, które reprezentują różne formy zarządzania sporami. Najbardziej rozpowszechnioną typologią stylów jest pięć stylów zarządzania konfliktem Kilmanna i Thomasa (1977).
(cytat, str. 55) Partycypacja oznacza udział pracowników w szeroko rozumianym podejmowaniu decyzji przez instancję bezpośrednio nadrzędną. Stopień partycypacji może być wstępnie ustalony na podstawie stosowanego stylu kierowania a dalej uszczegóławiany przez podejście strukturalne.
(cytat, str. 110) Parametry stylów kierowania: - stopień partycypacji podwładnych w procesie decyzyjnym, - stopień szczegółowości określania przez kierownika sposobów wykonania zadań stawianych podwładnym, - stopień nasilenia kontroli kierowniczej w stosunku do podwładnych, - stopień nasilenia stosowania kar i innych środków dyscyplinujących wobec podwładnych, - stopień nasilenia stosowania wyróżnień, nagród i innych pozytywnych wzmocnień wobec podładnych, - ilość czasu poświęcona przez kierownika sprawom ludzkim, - zakres zainteresowania kierownika sprawami ludzkimi, - stopień różnorodności interekacji kierownik-podwładni, - stopień zainteresowania kierownika sprawami innowacyjnymi zgłaszanymi przez podwładnych
(cytat, str. 59) styl kierowania to ... całokształt względnie trwałych i celowych sposobów oddziaływania kierownika na podległych mu pracowników, w celu skłonienia ich do wykonywania zadań organizacyjnych.