Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Andrzej Balicki,
Analiza rynku. ,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania w Gdańsku, Gdańsk 2002, ISBN: 83-913162-1-1 (34+0)
(cytat, str. 93) () zasoby oraz stopa deprecjacji poszczególnych dóbr pojawiają się jako czynnik kształtujący aktualny i przyszły popyt na dobra trwałe, obok takich czynników, jak: wielkość dochodów i innych zasobów (np. oszczędności), rozmiary gospodarstwa domowego (), wiek głowy rodziny, miejsce zamieszkania.
(cytat, str. 75) Oszacowana funkcja popytu pozawala określić spodziewany popyt na dane dobro przy danym poziomie czynników determinujących (zmiennych objaśniających).
(cytat, str. 72) Rosnący poziom wykształcenia społeczeństwa powoduje powolne zacieranie się różnic w popycie i konsumpcji poszczególnych gospodarstw domowych. Pozostają jednak nawyki i przyzwyczajenia, które wpływają różnicująco na wzorzec konsumpcji.
(cytat, str. 67) Można powiedzieć, że wzrost liczby osób w gospodarstwie domowym - przy niezmienionej strukturze demograficznej (według wieku i płci) i dochodach zwiększających się proporcjonalnie do liczby osób - pociąga wzrost popytu w stopniu mniej niż proporcjonalnym.
(parafraza, str. 27 - 28) Podłożem kształtowanie się różnorodnych zachowań konsumentów są potrzeby i ich hierarchia. Z jednej strony podaż towarów i usług na rynku może przyczyniać się do kształtowania potrzeb czy też ich hierarchii lub preferowania jednych produktów a odrzucania innych. Z drugiej, zachowanie w procesie konsumpcji wpływa na przekształcanie się potrzeb w popyt na określoną ilość i jakość dóbr.
(cytat, str. 32) Nieograniczona liczba tytułów pozwala uzyskiwać dane o rzeczywistych zainteresowaniach rynku i pożądanych metodach zaspokajania podaży
(cytat, str. 138) w rozwiązaniu stosowanym przez Amazon produktów innych sklepówwystępuje swoista centralizacja podaży i rozproszenie popytu, przy czym ogromną zaletą takiego schematu jest to, że sklep i klient wcale nie muszą się ze sobą zetknąć. Wbrew pozorom rozwiązanie to zwiększa prawdopodobieństwo spotkania się podaży z popytem.
(cytat, str. 188) jeśli zaoferować ludziom nieograniczony wybór i ułatwić im znalezienie produktu, który im odpowiada okaże się, że popyt trwa i występuje w niszach, których istnienia przedtem nie podejrzewaliśmy.
(cytat, str. 43) Za wzrostem oferty podąża wzrost popytu. Można odnieść wrażenie, że ogromne poszerzenie oferty spowodowało jego odblokowanie. W tej chwili nie jesteśmy jeszcze w stanie stwierdzić, czy jest to popyt utajniony na dobra niszowe, który istniał od dawna, czy też rynek na tak szeroką ofertę podażową został wygenerowany od zera
(cytat, str. 58) Ujmując rzecz najkrócej, prawo popytu oznacza, że dwie wielkości określające utarg, a mianowicie P iQ, pozostają względem siebie w odwrotnej zależności. Zwiększenie Q wymaga zmniejszenia P, przy czym pierwszy efekt zwiększa utarg, a drugi go zmniejsza. Warianty końcowe- oferowanie małej ilości towaru po bardzo wysokiej cenie lub wyprzedaż dużej ilości towary po bardzo niskiej cenie- przynoszą niewielki utarg.
(cytat, str. 431) Krzywa popytu na dobro lub usługę odzwierciedla całkowite ilości dobra, jaki konsumenci chcą i są w stanie nabyć przy różnych cenach, przy założeniu, ze inne czynniki pozostaną niezmienione. (). Krzywa podaży na dane dobro lub usługę odzwierciedla całkowite ilości dobra, jakie producenci chcą i są w stanie zaoferować przy różnych cenach, przy założeniu, ze inne czynniki pozostaną stałe. ()
(cytat, str. 57) Po pierwsze równanie popytu odzwierciedla obecną ilościową zależności pomiędzy popytem na produkt danego przedsiębiorstwa a ceną.() Po drugie, przyjmujemy, że krzywa popytu ma charakter deterministyczny, co oznacza, ze przy danej cenie można dokładnie przewidzieć wielkość sprzedaży.
(cytat, str. 56) Przedsiębiorstwo wykorzystuje krzywą popytu jako podstawę do przewidywania wpływu różnych wariantów decyzji produkcyjnych i cenowych na wielkość osiąganego utargu. Znając funkcję popytu można przewidzieć, jaka będzie w przypadku danego przedsiębiorstwa wielkość sprzedaży przy różnych cenach. To z kolei pozwala obliczyć wielkość utargu, jako iloczynu sprzedanej ilości i ceny.
(cytat, str. 17) Efektywny ekonomiczny popyt wymaga nie samej tylko potrzeby, ale odpowiedniej siły nabywczej. Potrzeby Indii są dziś bez porównania większe niż potrzeby Ameryki. Ale ich siła nabywcza, a zatem i „nowy przemysł , jaki może ona pobudzać, jest bez porównania mniejsza.
(cytat, str. 28) Wiele z błędów najczęściej spotykanych w ekonomicznym rozumowaniu bierze się ze szczególnie wyraźnej dziś skłonności, do myślenia w kategoriach abstrakcji — zbiorowości, „narodu” — zapomina się przy tym lub lekceważy jednostki, które się na nie składają i nadają sens tym terminom. Nikomu nie przyszłoby do głowy, że zniszczenia wojenne stanowią ekonomiczną korzyść, gdyby pomyślał najpierw o ludziach, których własność uległa zniszczeniu. Kto uważa, że zniszczenia wojny zwiększają całkowity „popyt”, zapomina o tym, że popyt i podaż są jedynie dwiema stronami tego samego medalu. Jest to ta sama rzeczywistość, tyle że widziana z różnych kierunków. Podaż wytwarza popyt, ponieważ u jej podstawy jest popyt. Podaż wytwarzanych przez ludzi rzeczy oznacza w istocie to, co mogą oni zaoferować w zamian za rzeczy, których sami pragną. W tym sensie wytwarzana przez rolnika podaż zboża stanowi podstawę jego popytu na samochody i inne dobra. Wszystko to są nieodłączne części nowoczesnego podziału pracy i ekonomii wymiany.
(cytat, str. 68) Widzą żołnierzy, którzy zwolnieni wkraczają na rynek pracy. Skąd weźmie się „siła nabywcza”, która pozwoli ich zatrudnić? Jeśli założymy, że budżet jest zrównoważony, odpowiedź jest prosta. Rząd przestanie utrzymywać żołnierzy. Natomiast podatnikom pozwoli się zachować środki finansowe, które wcześniej zabierano im na utrzymanie żołnierzy. Tak więc podatnicy będą mieli dodatkowe środki, aby kupować dodatkowe dobra. Innymi słowy — popyt cywilny będzie wzrastał i da zatrudnienie dodatkowej sile roboczej, jaką stanowią byli żołnierze.