Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(parafraza, str. 275) Menedżerowie jednego z dużych banków uważali - koniec lat 90tych - że pewnych rzeczy nie da się uprościć: wydawanie dyspozycji finansowych przez telefon, wydawanie kredytu w mniej niż tydzień, sprawdzenie stanu konta w innej niż własna placówce itp. Podczas posiedzenia zarządu młody wiceprezes zasugerował zmianę tych stereotypów. Proponował wprowadzenie procedur bardziej przyjaznych klientowi, argumentując, że jeśli zmiany nie zostaną poczynione to konkurencja szybko wyprzedzi bank. Pozostali członkowie stwierdzili jednak że 'proponowane procedury są stosowane przy sprzedaży wycieczki na Mazury, ale bank to poważna instytucja'. Dziś wiemy kto miał rację.
(cytat, str. 103) Elastyczność cenowa popytu jest stosunkiem procentowej zmiany ilości (wolumenu) do procentowej zmiany ceny danego dobra przy założeniu stałości wszystkich pozostałych czynników.
(cytat, str. 104 - 106) Elastyczność jest miarą wrażliwości popytu na zmianę ceny. Opisując różne elastyczności dobrze jest rozpocząć od podstaw. Po pierwsze mówimy, że popyt ma elastyczność cenową równą jedności jeśli Ep=-1. W takim przypadku określonej procentowej zmianie ceny odpowiada dokładnie taka sama zmiana ilości , dokonująca się jednak w przeciwnym kierunku. Po drugie popyt jest nieelastyczny, jeżeli -1
(cytat, str. 106 - 108) Jednym z głównych czynników określających elastyczność jest stopień, w jakim dane dobro zaspokaja potrzeby podstawowe(jest dobrem niezbędnym). Jeżeli jakieś dobro lub usługa nie są konsumentowi niezbędne, to- kiedy cena tego dobra zbytnio wzrośnie- łatwo się bez niego obyć, nawet wówczas gdy dobro to nie ma bliskich substytutów(). Drugim ważnym czynnikiem jest dostępność substytutów. Gdy istnieje wiele substytutów, konsumenci mogą z łatwością przestawić się na inne, zaspokajające te same potrzeby.(). Trzecim czynnikiem określającym elastyczność cenową jest udział wydatków na zakup danego dobra w dochodzie konsumenta. Istotne w tym przypadku są koszty związane z poszukiwaniem substytutów tego dobra. () Wreszcie ważnym czynnikiem wpływającym na elastyczność popytu jest także czas dostosowań.
(cytat, str. 108 - 109) Elastyczność dochodowa popytu wiąże ze sobą procentową zmianę wolumenu sprzedaży ze zmianami dochodu, przy założeniu stałości wszystkich pozostałych czynników. (). Elastyczność dochodowa popytu jest zatem ważnym narzędziem pomiaru wrażliwości sprzedaży danego produktu na zmiany koniunkturalne w gospodarce. Np. jeśli Ey=1, to wielkość sprzedaży zmienia się dokładnie w takim samym stopniu jak dochody. Jeżeli Ey>1, to sprzedaż jest bardzo podatna na wahania koniunkturalne, czyli wrażliwa na zmiany dochodu. Dla dobra niższego rzędu sprzedaż ma charakter antycykliczny, co oznacza że zmienia się ona w odwrotnym kierunku niż dochód, a Ey<0.
(cytat, str. 109) Ostatnią powszechnie stosowaną miarą elastyczności jest elastyczność wiążąca zmiany wielkości sprzedaży danego dobra ze zmianami cen dóbr pokrewnych. Jeśli dwa dobra są substytutami, to elastyczność mieszana popytu będzie dodatnia.
(cytat, str. 311) Elastyczność systemu - możliwość jego adaptacji do specyfiki i potrzeb danego przedsiębiorstwa (zestaw wizyjnych narzędzi dedykowanych budowie elementów graficznych aplikacji, tj. zestawień, raportów, okien dialogowych, zintegrowane środowisko programistyczne przeznaczone do budowy, testowania i kompilacji nowych modułów i rozszerzeń funkcjonalnych).
(cytat, str. 241) (Pierzchawka, Sus-Januchowska) Warunkami elastyczności organizacji są .. różnorodność, redundancje i monitoring. Różnorodność rozumiana jest jako liczbna możliwych stanów systemu, króre mogą być mniej lub bardziej jakościowo różnorodne. Kategoria ta może byc rozpatrywana w odniesieniu do funkcji (różnorodnośc homogeniczna i heterogeniczna), struktury (konifugracje zasobów i procesów) i zasobów. Redundancja oznacza iż w procesach powinny być zawarte luzy Monitoring oznacza wychwytywanie i interpretowanie słabych sygnałów otoczenia
(cytat, str. 231) (Niemczyk) Standaryzacja procesów może pomóc w zwiększaniu elastyczności organziacyjnej. Kiedy wszystkie jednostki operacyjne wykonują jakiś proces w ten sam sposób, firma może łatwo przesuwać pracowników miedzy departamentami, reagując na zmiany w zapotrzebowaniu. Jej struktura organizacyjna staje się o wiele bardzie plastyczna.
(cytat, str. 36) Elastyczność płac i cen. Pracownicy sektora dotkniętego szokiem w postaci mniejszego popytu na ich produkty powinni obniżyć oczekiwania płacowe. W konsekwencji powinna nastąpić obniżka płac i cen oraz polepszenie pozycji konkurencyjnej sektora.
(cytat, str. 34) Agregatowe mierniki elastyczności: Wskaźniki dotyczą jednostkowych wymiarów elastyczności, np. zdolności do zmiany kolejności realizowanych procesów (procentowy udział procesów, w których można zmienić kolejność realizacji). Mierniki dotyczą elastyczności całej grupy zasobów bądź produktów lub procesów, np. elastyczność dotycząca określonych czynników - np. zasobów ludzkich. Metryki dotyczą syntetycznych miar elastyczności na poziomie przedsiębiorstwa, zakładu, wydziału lub działalności biznesowej. Systemy elastyczności służą do całościowego mierzenia elastyczności przedsiębiorstwa przemysłowego i raportowania o jej poziomie. System pozwala na pomiar elastyczności i obejmuje zarówno wskaźniki, mierniki i metryki, jak i modele raportowania oraz ich praktycznego wykorzystania w procesie zarządzania.
(cytat, str. 98 - 99) Klasyfikacja elastyczności procesów zakładająca zdolność do wprowadzania zmian, ale bez konieczności całkowitego przeprojektowania specyfikacji procesu: 1. Elastyczność projektowa procesu (flexibility by design) - dla przewidywanych zmian obróbek w środowisku operacyjnym, gdzie ważnym elementem strategicznym jest czas ich zaprojektowania , 2. Elastyczność odchyleniowa procesu (flexibility by deviation) - dla okazjonalnych zachowań związanych z obróbką, gdzie różnice w oczekiwanych zmianach zachowań są minimalne, 3. Elastyczność braku specyfikacji (flexibility by underspecification) - dla przewidywania zmian obróbek w środowisku operacyjnym, gdzie nie jest określony czas ich projektowania, ponieważ nie jest możliwe określenie ostatecznej strategii, albo jej wdrożenie, 4. Elastyczność zmiany procesu (flexibility by change) - SA to reakcje na nieprzewidziane przebiegi operacji i zmiany, które wymagają adaptacji procesu, albo są to reakcje na nieprzewidywalne przebiegi operacji.
(cytat, str. 27) Przez elastyczność rozumie się reakcje przedsiębiorstwa na zmiany otoczenia o charakterze ciągłym, incydentalnym i okresowym. Elastyczność ma trzy główne wymiary: czas reakcji, zakres (głębokość) reakcji i koszty dostosowania. Zakres pojęcia elastyczności może być ograniczony do węższego definiowania otoczenia, np. samego rynku lub zmiany popytu, lub do węższego zakresu reakcji po stronie przedsiębiorstwa przez ograniczenie się jedynie do funkcji operacyjnej (produkcyjnej lub usługowej) bądź rodzaju zasobów, np. tylko zasobów ludzkich, rzeczowych, niematerialnych.
(cytat, str. 63) Innowacyjność, elastyczność i przedsiębiorczość są cechami przedsiębiorstwa niezbędnymi dla uniknięcia efektów starzenia się oraz nadmiernej stabilizacji organizacji. Są to procesy tkwiące u źródeł zdolności do samoodnowy.
(cytat, str. 181) 4 rodzaje elastyczności: 1. reaktywna (jeżeli impuls A, to natychmiast odpowiedź B) 2. adaptacyjno-inercyjna (jeżeli impuls A, to po pewnym czasie inersji odpowiedź B) 3. antycypacyjna (jeżeli impult A, to natychmiast odpowiedź B, z tym że B czeka na A) 4. kreatywna (między A i B nie ma zwłokiu, B nie jest odpowiedzią na A)
(cytat, str. 279) Elastyczność jest cechą struktury, polegającą na łatwości dostosowania się do zmian w otoczeniu i w strategii działania firmy. Jest to przeciwieństwo sztywnych struktur , które, niezależnie od zmian sytuacyjnych, utrzymują swoją tradycyjną formę.
(cytat, str. 14 - 15) elastyczność - można zdefiniować jako zdolność do szybkiego i łatwego dostosowywania się rozpatrywanych obiektów do zmieniających się warunkół działania. Szybkie dostosowywanie się oznacza nadążanie zmian w stosunku do zaistniałych potrzeb (czyli, że zmiana następuje w chwili, kiedy jest potrzebna). Åatwe dostosowywania się oznacza natomiast, że stopień trudności technicznych wprowadzania zmian oraz związane z tym koszty i pracochłonność są niewspółmiernie niższe od korzyści.