Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: konkurencja doskona��a (0 - 11 z 11)
(cytat, str. 436) Konkurencję doskonałą zwykle opisuje się przez wskazanie czterech warunków: 1. Na rynku działa bardzo wiele przedsiębiorstw, dostarczających dane dobro lub usługę dla bardzo wielu konsumentów. 2. W wejściu na rynek nowych przedsiębiorstw nie przeszkadzają żadne bariery. W efekcie typowie przedsiębiorstwo wolnokonkurencyjne nie osiąga zysku ekonomicznego 3. Wszystkie przedsiębiorstwa produkują i sprzedają takie same, standardowe produkty. Powoduje to, ze przedsiębiorstwa konkurują tylko ceną. W dodatku wszyscy konsumenci są doskonale poinformowani o cenach poszczególnych producentów. W efekcie wszystkie dobra musza być sprzedawane po tej samej cenie. 4. Przedsiębiorstwa i konsumenci są biorcami ceny.
(cytat, str. 439) Przedsiębiorstwo działające na rynku doskonale konkurencyjnym maksymalizuje zysk, zwiększając produkcję, aż do osiągnięcia takiej jej wielkości, przy której koszt krańcowy zrównuje się z ceną rynkową.
(cytat, str. 449) Rynki na których panuje wolna konkurencja, oferują efektywną ilość dóbr i usług wytworzonych przy najniższych kosztach produkcji dla konsumentów, którzy wykazują największą gotowośc a także zdolność do zapłaty.
(cytat, str. 78 - 79) Za ideologią wolnego rynku stoi model, przypisywany Adamowi Smithowi, zgodnie z którym siły rynkowe - motyw zysku - tak jakby niewidzialną ręką popychają gospodarkę w kierunku efektywnych wyników. Jednym z wielkich osiągnięć współczesnej ekonomii jest pokazanie, w jakim sensie i po spełnieniu jakich warunków wniosek Smitha jest prawidłowy. Okazuje się, że warunki te są wysoce restrykcyjne. W rzeczy samej najnowsze osiągnięcia teorii ekonomicznej - paradoksalnie dokonane w okresie najbardziej nieustępliwej pogoni za realizacją polityki wynikającej z porozumienia waszyngtońskiego - wykazały, że ilekroć informacja jest niedoskonała i rynek niekompletny, czyli - można powiedzieć - zawsze, zwłaszcza w krajach rozwijających się, tylekroć działanie niewidzialnej ręki jest w najwyższym stopniu niedoskonałe. Znamienne jest to, że pożądane są pewne interwencje rządu, które, co do zasady, mogą poprawić efektywność rynku. Te ograniczenia nałożone na warunki efektywności rynku są ważne - wiele kluczowych działań państwa można rozumieć jako odpowiedź na zawodność rynku. Teraz już wiemy, że gdyby informacja była doskonała, rynki finansowe odgrywałyby małą rolę - i mała rola przypadałaby regulacji rynku finansowego. Gdyby konkurencja była automatycznie doskonała, urzędy antytrustowe byłyby niepotrzebne.
(cytat, str. 45) "Konkurencja doskonała pojawia się wówczas, gdy na rynku znajduje się tak wiele przedsiębiorstw, że żadne z nich nie może osiągnąć nad innymi przewagi pod względem ceny, jakości lub wielkości sprzedaży, np. sektor produktów rolnych".
(cytat, str. 13) Pierwszym modelem rynkowym jest tzw. konkurencja doskonała, wymagająca spełnienia następujących warunków: -wielkiej liczebności i rozpoznania sprzedawców i nabywców na rynku tak, aby żaden z nich nie wywierał istotnego wpływu na cenę, -pełnej przejrzystości rynku, to jest kompletności dostępnej informacji o cenach, ilościach oferowanych towarów i innych warunkach transakcji, -pełnej substytucyjności towarów zaspokajających te same potrzeby, pełnego dostępu do rynku dla wszystkich.
(cytat, str. 338) Żadna współczesna szkoła nie hołduje wierze w stany stacjonarne czy też oderwane od rzeczywistości modele doskonałej pod każdym względem konkurencji, gdzie działanie niewidzialnych sił momentalnie i bez żadnych kosztów społecznych rozwiązuje wszelkie problemy.
(cytat, str. 53) Jednym z założeń teorii konkurencji doskonałej jest rozproszenie produkcji. W wielu jednak dziedzinach podaż jest obecnie silnie skoncentrowana, tworzą się struktury monopolistyczne wraz z negatywnymi ich skutkami: - niepełne wykorzystanie mocy produkcyjnych, - hamowanie postępu technicznego, - przyśpieszenie procesów inflacyjnych za pomocą specyficznych form kształtowania cen monopolowych, - przeczenie zasadom uczciwej konkurencji.
(cytat, str. 165) Podstawowe cechy modelu doskonałej konkurencji są następujące: 1. Duża liczba małych, niezależnych przedsiębiorstw oraz duża liczba nabywców. 2. Jednorodny (ujednolicony) wyrób u wszystkich sprzedawców. 3. Cena jest wynikiem żywiołowej gry sił rynkowych, kształtuje sie pod wpływem zmian popytu i podaży. Na rynku wolnokonkurencyjnym pojedyncze firmy, z powodu swego znikomego udziału w rynku, nie mają kontroli nad kształtowaniem się ceny wyrobu. Producent jest cenobiorca, nie może wpłynąć na cenę, może się jedynie do niej dostosować. Konkurencja cenowa wypiera z rynku firmy produkujące za drogo. 4. Swobodny przepływ kapitałów między różnymi dziedzinami produkcji - łatwość wejścia na rynek danego produktu oraz wycofania się z niego. 5. Brak konkurencji niecenowej. Ponieważ wszystkie firmy na rynku doskonale konkurencyjnym produkują identyczny produkt, nie ma miejsca dla konkurencji niecenowej, tj. opartej na reklamie, promocji czy róznicowaniu jakosci produktu. 6. Doskonała informacja.
(cytat, str. 25) Warunki konkuencji doskonałej to: - całkowite rozproszenie podaży i popytu,a więc istnienie tak wielkiej liczb sprzedawców i nabywców, żeby jakakolwiek pojedyncza transakcja nie wywierała istotnego wpływu na poziom cen, - całkowita jednorodność produktów pod względem fizykochemicznym, - pełna swoboda wejścia na rynek i wyjścia z niego, - kierowanie się przez przedsiębiorstwa jedynie zasadą maksymalizacji zysku, a przez nabywców - zasadą maksymalizacji użyteczności, - całkowiecie bierna rola organów państwowych, które nie mogą zakłócać samoczynnych procesów rynkowych, np. przez nakładanie podatków, tworzenie barier celnych czy stosowanie dotacji, - doskonała podzielność czynników produkcji i dóbr konsumpcyjnych, - doskonała mobilność czynników produkcji, króre bez żadnych ograniczeń i jakichkolwiek kosztów mogą być przenoszone z jednej branży do innej, - doskonała przejrzystość rynku, a więc swobodnego dostępu do informacji na temat sytuacji rynkowej nie związanej z jakimikolwiek limitami czy też koniecznością ponoszenia kosztów
(cytat, str. 115) Konkurencją i konkurentami, najtrudniejszym elementem w otoczeniu organizacji gospodarczych, przez dziesięciolecia zajmowały się prawie wyłącznie nauki ekonomiczne. Tym naukom przypisujemy, podając w dużym skrócie, zróżnicowanie konkurencji na: - doskonałą, kiedy na rynku występuje nie ograniczona liczba producentów, - oligopol, kiedy rynek jest zdominowany przez kilku wielkich wytwórców, - monopol, kiedy występuje jeden producent, co uznawane jest raczej za stan niekorzystny i niepożądany.