Cytaty i parafrazy dla: koncepcje zarz��dzania (0 - 7 z 7)
Kowalczewski W.,
Nazarko J. (red.),
Instrumenty zarządzania współczesnym przedsiębiorstwem,
Difin, Warszawa 2006
- Koncepcje i metody słabo upowszechnione w polskich publikacjach wg Martyniaka:
- metoda analizy dyrektywnej (AD)
- metoda refleksji strategicznej
- metoda HOSHIN
- System Shigeo Shingo
- System workflow
(Kowalczewski W., Nazarko J. (red.) 2006, s. 35)
Teczke J.,
Metody i techniki zarządzania,
Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków 1996
- Koncepcja zarządzania ma za zadanie sprawdzanie miejsca organizacji w otoczeniu oraz tworzenie takich uwarunkowań wewnątrzorganizacyjnych, by możliwe było dopasowywanie pozycji zajmowanej przez przedsiębiorstwo do oczekiwań zatrudnionych w nim pracowników.
(Teczke J. 1996, s. 6)
Tabaszewska E.,
Nowoczesne koncepcje zarządzania - wyniki badań,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2007
- Największe różnice pomiędzy przedsiębiorstwami średnimi a małymi i mikro występują w stosowaniu koncepcji controllingu, TQM i organizacji uczącej się. Odsetek firm średnich deklarujących stosowanie wymienionych koncepcji, był znacznie większy niż małych i mikroprzedsiębiorstw.
(Tabaszewska E. 2007, s. 14)
- Zakres wykorzystania współczesnych koncepcji i metod zarządzania był związany również z profilem działalności. Analizując uzyskane odpowiedzi, możemy zaobserwować m.in.:
- w firmach produkcyjnych: częstsze stosowanie controllingu, TQM i lean managment, mniejsze zaś benchmarketingu, koncepcji organizacji uczącej się i wirtualnej,
- w firmach usługowych: częstsze stosowanie benchmarketingu, koncepcji organizacji uczącej się i wirtualnej, natomiast rzadsze controllingu, TQM i lean managment,
- w firmach handlowych: brak stosowania koncepcji organizacji uczącej się i mniejsze wyorzystanie koncepcji lean management.
(Tabaszewska E. 2007, s. 15)
- Tabela 1. Przejawy stosowania wskazanych koncepcji i metod zarządzania
Koncepcja zarządzania - przejawy zarządzania
TQM - systemy zarządzania jakością zgodne z normami ISO, spotkania pracowników poświęcone doskonaleniu jakości, nagradzanie pracowników za jakość
Controllingu - planowanie kosztów działalności, budżetowanie kosztów w układzie kalkulacyjnym i według miejsc powstawania, analiza odchyleń, badanie rentowności produktów i usług, wykorzystywanie systemów informatycznych (moduł controllingu)
BPR - przeprojektowanie procesów, wprowadzanie kierowników odpowiedzialnych za procesy
Lean management - odchudzanie administracji
Outsourcing - obsługa księgowa i podatkowa, informatyka, prawo, ochrona i sprzątanie, windykacja
Benchmarketing - produkty i usługi, opakowania, kanały dystrybucji, sposoby promocji i reklamy, proces obsługi klienta, organizacja serwisu
Organizacja wirtualna - tworzenie konsorcjów, wspólny udział w przetargach, sieć partnerów, działanie w internecie
Organizacja ucząca się - szkolenia dla kadry, spotkania w celu wymiany informacji, posiadanie baz danych o klientach (m.in. customer relationship management- CRM), i asortymencie, wykorzystywanie ICT (information and communication technologies), analiza działań konkurencji (benchmarketing), tworzenie wzorców efektywnego działania- tzw. best practices (najlepsze praktyki)
(Tabaszewska E. 2007, s. 17)
Wartecki A.,
Zarządzanie organizacjami sportowymi,
Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań 2008
- Współczesne koncepcje zarządzania w organizacji sportowej - aspekt decyzyjny:
- reengineering,
- benchmarking,
- outsourcing,
- lean management,
- time based management,
- organizacja ucząca się,
- wirtualna organizacja.
(Wartecki A. 2008, s. 115)
Borkowska S. (red.),
Zarządzanie zasobami ludzkimi,
Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa 2006
- Systemy zarządzania zasobami ludzkimi ukształtowane w organizacjach konkurujących o miano Lidera ZZL stanowią wyraz zwartej koncepcji, opartej na pewnej logice działania. Jej kolejne fazy nie są bez znaczenia: firmy dokonywały w pierwszej kolejności wprowadzenia takich narzędzi i rozwiązań w sferze zzl, które - przez koncentrowanie się na integrowaniu celów pracownika z celami organizacji - tworzyły kulturę organizacyjną sprzyjającą uzyskiwaniu wysokiej efektywności działania. Kolejnym poziomem zaawansowania wdrażanych w tych organizacjach strategii zzl było ich zorientowanie na wyzwalanie ludzkiej kreatywności i innowacyjności. Taki wymiar realizowanej strategii zzl stanowi najwłaściwszą odpowiedź na wyzwania współczesnego rynku.
(Borkowska S. (red.) 2006, s. 49)