Cytaty i parafrazy dla: ... (0 - 13 z 13)
Wąsowicz M. (red.),
Gospodarowanie zasobami środowiska,
Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2011
- Ekonomika ochrony środowiska (EOŚ), nazywana też ekonologią, jest młodą, interdyscyplinarną nauką, która powstała na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Przedmiotem jej badań jest racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska naturalnego. Bezpośrednią przyczyną jej powstania jest coraz bardziej widoczne i narastające zagrożenie bytu zwiększającej się w zawrotnym tempie ludności Ziemi. Towarzyszy temu degradacja środowiska naturalnego, wywołana m.in. coraz szerszą skalą działalności gospodarczej człowieka.
(Wąsowicz M. (red.) 2011, s. 11)
Kolman R.,
Cisewski J. (red.),
Jakość usług,
Oficyna Wydawnicza Ośrodka Postępu Organizacyjnego Sp. z o. o., Bydgoszcz 1996
- System zarządzania ochroną środowiska albo system zarządzania środowiskiem- to struktura organizacyjna, podział kompetencji, praktyka działań, procesy i zasoby pomocne w kształtowaniu zabezpieczeń środowiska przed dewastacją przez cywilizację.
(Kolman R. 1996, s. 137)
Kurowski L.,
Ocena projektów gospodarczych,
Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2004
- "Tradycyjnie ochrona środowiska w przemyśle rozumiana była jako zainstalowanie i eksploatacja urządzeń redukujących do akceptowalnego minimum szkodliwe dla środowiska emisje."
(Kurowski L. 2004, s. 139)
Rubaszkiewicz J.,
Ochrona środowiska w wymiarze międzynarodowym i krajowym,
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Cła i Logistyki, Warszawa 2008
- Działania na rzecz ochrony środowiska mogą liczyć na dofinansowanie pochodzące z Funduszu. Spójności oraz Funduszy Strukturalnych. Są one przeznaczone na realizację zadań strategicznych, mających na celu dostosowanie regionów do standardów i UE. Ważne inwestycje mogą także liczyć na wsparcie w postaci kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
(Rubaszkiewicz J. 2008, s. 89)
Malara Z.,
Przedsiębiorstwo w globalnej gospodarce,
Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006
- Przedsiębiorstwo przyszłości biorąc pod uwagę aspekt ochrony środowiska:
- prowadzi działalność, dzięki której utrwala się świadomość ekologiczna,
- wywołuje zbiorową odpowiedzialność za środowisko naturalne,
- uwzględnia w coraz szerszym zakresie działania proekologiczne,
- rozwija takie rozwiązania proekologiczne, które sprzyjają jednocześnie rozwojowi techniki i technologii,
- upowszechnia system finansowania inwestycji proekologicznych,
- usuwa bariery związane z dostępem do informacji.
(Malara Z. 2006, s. 284)
Lenart W.,
Rola konsultacji i negocjacji społecznych w procedurze uzgadniania inwestycji zmieniających środowisko,
EKO-KONSULT, Gdańsk 2000
- Ochrona środowiska rozumiana jako sfera działalności społecznej jest skuteczna wtedy, gdy podejmowane w jej imieniu działania mogą uzyskać pełną akceptację. Oznacza to wypracowanie decyzji niosących skutki materialne lub organizacyjne poprzez procedury bliskie referendalnych. Ta oczywista prawda jest nadal trudna do przyjęcia przez:
- różnego rodzaju inwestorów decydujących się na ryzyko lokowania znaczących środków w niepewny przecież sukces gospodarczy i zmuszonych uwzględniać protesty, uwagi lub co najmniej poświęcać czas na przekonywanie grup i osób o potrzebie realizacji inwestycji ()
- prywatnych właścicieli terenów, którzy zakodowawszy sobie własne przekonanie o takim a nie innym otoczeniu swej własności wszelkimi sposobami utrudniają wypełnienie zadań zatwierdzonych praworządnymi decyzjami;
- znaczną część urzędników, także ochrony środowiska, wszelkich szczebli, którzy czując się wysoce kompetentni nie doceniają potrzeby wsłuchiwania się w głosy "strony trzeciej".
(Lenart W. 2000, s. 7)
- Bardzo ważnym aktem prawnym określającym sprawy ochrony środowiska naturalnego jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnia on bowiem wymagania ochrony środowiska przyrodniczego, ustala przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenu z zachowaniem warunków określonych w ustawach, w tym także dotyczących prawa ekologicznego. Jest on przepisem gminnym.
()
Zgodnie z art. 18 ust.2 pkt.6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym prognozę wykłada się wraz z projektem planu do publicznego wglądu, na okres co najmniej 21 dni, celem umożliwienia społeczeństwu zapoznania się z propozycją planu zagospodarowania przestrzennego i wypowiedzenia się co do skutków środowiskowych planowanych przedsięwzięć. Zainteresowane osoby fizyczne, pozarządowe organizacje ekologiczne i in. - mogą sformułować swoje protesty i zarzuty. Rada gminy musi je rozpatrzyć i zawiadomić zainteresowanych o sposobie ich rozparzenia.
(Lenart W. 2000, s. 36-37)
- Organizacjom społecznym zainteresowanym ochroną środowiska ze względu na przedmiot i teren działania, jednostkom pomocniczym samorządu terytorialnego w zakresie i właściwości - przysługuje prawo uczestnictwa na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z ochroną środowiska. Jednostki i organizacje społeczne uzyskały szereg uprawnień np. prawo dostępu do dokumentacji - oceny oddziaływania na środowisko, możliwość zadawania pytań biegłemu, możliwości kwestionowania rzetelności dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko lub odwołania się od decyzji w warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, prawo zaskarżania decyzji do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dlatego przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz uzgodnieniem projektu budowlanego dla inwestycji mogącej pogorszyć stan środowiska lub szczególnie szkodliwej dla środowiska i zdrowia ludzi winno się przeprowadzić rozprawę administracyjną, o której należy powiadomić organizacje ekologiczne i jednostki samorządowe.
(Lenart W. 2000, s. 37-38)
- Potrzeba stworzenia prawnych gwarancji dla społeczeństwa w sprawach ochrony środowiska, znajduje coraz pełniejsze odbicie w prawie międzynarodowym i krajowym. Służyć temu ma:
- udostępnienie informacji;
- udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji;
- dostęp do wymiaru sprawiedliwości.
Przekłada się to na sferę zarządzania środowiskowego, zgodną ze standardami Unii Europejskiej. W obecnym etapie harmonizacji polskiego prawa środowiskowego z prawem Unii Europejskiej konieczne jest uwzględnienie zarówno stanu legislacji, jak również zaawansowanie procesu legislacyjnego kilku ustaw, których projekty przygotował rząd w 1999 roku.
(Lenart W. 2000, s. 108)
Rutkowski I.,
Strategie produktu,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2011
- Aby ochronić środowisko, zaproponowano następujące działania:
- częstsze stosowanie opakowań wielokrotnego użytku,
- ograniczanie liczby, objętości i materiałochłonności opakowań w obrocie,
- ponowne wykorzystanie materiałów powstających po i ich zużyciu,
- spalanie całkowicie zużytych opakowań (wykorzystuje się powstałą energię).
(Rutkowski I. 2011, s. 165)
Bożyk P.,
Zagraniczna i międzynarodowa polityka ekonomiczna,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004
- Polityka ochrony środowiska naturalnego polega na sprzyjaniu rozwojowi produkcji, konsumpcji i handlu pozostających w harmonii ze środowiskiem oraz na ograniczeniu działalności gospodarczej mającej negatywy wpływ na to środowisko.
(Bożyk P. 2004, s. 71)
Knowles T.,
Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001
- Metodą określania prawdopodobnych skutków danego projektu dla środowiska, zalecaną w skali międzynarodowej, jest ocena oddziaływania na środowisko - OOS (Environmental Impact Assessments - EIA)....
(Knowles T. 2001, s. 327)
- ...Metoda Audytu Ekologicznego Unii Europejskiej .... Celem przedstawionych w dokumencie metod jest zachęcanie do poprawy skuteczności działań na rzecz ochrony środowiska przez:
-stosowanie urządzeń zapobiagających drgradacji środowiska;
-systematyczną i obiektywną ocenę ich działania;
-udostępnianie opinii publicznej informacji na temat ekologocznych działań i ich wyników.
(Knowles T. 2001, s. 328)