Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Wyszukiwarka pełnotekstowa (kliknij)
Cytaty i parafrazy dla: ochrona ��rodowiska (0 - 13 z 13)
(cytat, str. 11) Ekonomika ochrony środowiska (EOŚ), nazywana też ekonologią, jest młodą, interdyscyplinarną nauką, która powstała na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku. Przedmiotem jej badań jest racjonalne gospodarowanie zasobami środowiska naturalnego. Bezpośrednią przyczyną jej powstania jest coraz bardziej widoczne i narastające zagrożenie bytu zwiększającej się w zawrotnym tempie ludności Ziemi. Towarzyszy temu degradacja środowiska naturalnego, wywołana m.in. coraz szerszą skalą działalności gospodarczej człowieka.
(cytat, str. 137) System zarządzania ochroną środowiska albo system zarządzania środowiskiem- to struktura organizacyjna, podział kompetencji, praktyka działań, procesy i zasoby pomocne w kształtowaniu zabezpieczeń środowiska przed dewastacją przez cywilizację.
(cytat, str. 139) "Tradycyjnie ochrona środowiska w przemyśle rozumiana była jako zainstalowanie i eksploatacja urządzeń redukujących do akceptowalnego minimum szkodliwe dla środowiska emisje."
(cytat, str. 89) Działania na rzecz ochrony środowiska mogą liczyć na dofinansowanie pochodzące z Funduszu. Spójności oraz Funduszy Strukturalnych. Są one przeznaczone na realizację zadań strategicznych, mających na celu dostosowanie regionów do standardów i UE. Ważne inwestycje mogą także liczyć na wsparcie w postaci kredytów z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
(parafraza, str. 284) Przedsiębiorstwo przyszłości biorąc pod uwagę aspekt ochrony środowiska: - prowadzi działalność, dzięki której utrwala się świadomość ekologiczna, - wywołuje zbiorową odpowiedzialność za środowisko naturalne, - uwzględnia w coraz szerszym zakresie działania proekologiczne, - rozwija takie rozwiązania proekologiczne, które sprzyjają jednocześnie rozwojowi techniki i technologii, - upowszechnia system finansowania inwestycji proekologicznych, - usuwa bariery związane z dostępem do informacji.
(cytat, str. 7) Ochrona środowiska rozumiana jako sfera działalności społecznej jest skuteczna wtedy, gdy podejmowane w jej imieniu działania mogą uzyskać pełną akceptację. Oznacza to wypracowanie decyzji niosących skutki materialne lub organizacyjne poprzez procedury bliskie referendalnych. Ta oczywista prawda jest nadal trudna do przyjęcia przez: - różnego rodzaju inwestorów decydujących się na ryzyko lokowania znaczących środków w niepewny przecież sukces gospodarczy i zmuszonych uwzględniać protesty, uwagi lub co najmniej poświęcać czas na przekonywanie grup i osób o potrzebie realizacji inwestycji () - prywatnych właścicieli terenów, którzy zakodowawszy sobie własne przekonanie o takim a nie innym otoczeniu swej własności wszelkimi sposobami utrudniają wypełnienie zadań zatwierdzonych praworządnymi decyzjami; - znaczną część urzędników, także ochrony środowiska, wszelkich szczebli, którzy czując się wysoce kompetentni nie doceniają potrzeby wsłuchiwania się w głosy "strony trzeciej".
(cytat, str. 36 - 37) Bardzo ważnym aktem prawnym określającym sprawy ochrony środowiska naturalnego jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Uwzględnia on bowiem wymagania ochrony środowiska przyrodniczego, ustala przeznaczenie i zasady zagospodarowania terenu z zachowaniem warunków określonych w ustawach, w tym także dotyczących prawa ekologicznego. Jest on przepisem gminnym. () Zgodnie z art. 18 ust.2 pkt.6 ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym prognozę wykłada się wraz z projektem planu do publicznego wglądu, na okres co najmniej 21 dni, celem umożliwienia społeczeństwu zapoznania się z propozycją planu zagospodarowania przestrzennego i wypowiedzenia się co do skutków środowiskowych planowanych przedsięwzięć. Zainteresowane osoby fizyczne, pozarządowe organizacje ekologiczne i in. - mogą sformułować swoje protesty i zarzuty. Rada gminy musi je rozpatrzyć i zawiadomić zainteresowanych o sposobie ich rozparzenia.
(cytat, str. 37 - 38) Organizacjom społecznym zainteresowanym ochroną środowiska ze względu na przedmiot i teren działania, jednostkom pomocniczym samorządu terytorialnego w zakresie i właściwości - przysługuje prawo uczestnictwa na prawach strony w postępowaniu administracyjnym w sprawach związanych z ochroną środowiska. Jednostki i organizacje społeczne uzyskały szereg uprawnień np. prawo dostępu do dokumentacji - oceny oddziaływania na środowisko, możliwość zadawania pytań biegłemu, możliwości kwestionowania rzetelności dokumentacji oceny oddziaływania na środowisko lub odwołania się od decyzji w warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, prawo zaskarżania decyzji do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dlatego przed wydaniem decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu oraz uzgodnieniem projektu budowlanego dla inwestycji mogącej pogorszyć stan środowiska lub szczególnie szkodliwej dla środowiska i zdrowia ludzi winno się przeprowadzić rozprawę administracyjną, o której należy powiadomić organizacje ekologiczne i jednostki samorządowe.
(cytat, str. 108) Potrzeba stworzenia prawnych gwarancji dla społeczeństwa w sprawach ochrony środowiska, znajduje coraz pełniejsze odbicie w prawie międzynarodowym i krajowym. Służyć temu ma: - udostępnienie informacji; - udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji; - dostęp do wymiaru sprawiedliwości. Przekłada się to na sferę zarządzania środowiskowego, zgodną ze standardami Unii Europejskiej. W obecnym etapie harmonizacji polskiego prawa środowiskowego z prawem Unii Europejskiej konieczne jest uwzględnienie zarówno stanu legislacji, jak również zaawansowanie procesu legislacyjnego kilku ustaw, których projekty przygotował rząd w 1999 roku.
(cytat, str. 165) Aby ochronić środowisko, zaproponowano następujące działania: - częstsze stosowanie opakowań wielokrotnego użytku, - ograniczanie liczby, objętości i materiałochłonności opakowań w obrocie, - ponowne wykorzystanie materiałów powstających po i ich zużyciu, - spalanie całkowicie zużytych opakowań (wykorzystuje się powstałą energię).
(cytat, str. 71) Polityka ochrony środowiska naturalnego polega na sprzyjaniu rozwojowi produkcji, konsumpcji i handlu pozostających w harmonii ze środowiskiem oraz na ograniczeniu działalności gospodarczej mającej negatywy wpływ na to środowisko.
(cytat, str. 327) Metodą określania prawdopodobnych skutków danego projektu dla środowiska, zalecaną w skali międzynarodowej, jest ocena oddziaływania na środowisko - OOS (Environmental Impact Assessments - EIA)....
(cytat, str. 328) ...Metoda Audytu Ekologicznego Unii Europejskiej .... Celem przedstawionych w dokumencie metod jest zachęcanie do poprawy skuteczności działań na rzecz ochrony środowiska przez: -stosowanie urządzeń zapobiagających drgradacji środowiska; -systematyczną i obiektywną ocenę ich działania; -udostępnianie opinii publicznej informacji na temat ekologocznych działań i ich wyników.