Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 78) Od strony teoretycznej problem scalenia preferencji indywidualnych rozważa się także na gruncie teorii użyteczności. Formułuje się w niej pewne warunki, które powinny być spełnione przez funkcję użyteczności opisującą preferencje całej grupy. W zależności od układu tych warunków otrzymuje się konkretną postać funkcji użyteczności dla grupy. Funkcja ta umożliwia otrzymanie rozwiązania problemu i pozwala sformułować analityczny sposób znalezienia ostatecznej decyzji, tak jak wybór metody głosowania pozwala podjąć ostateczną decyzję na podstawie wyników głosowania.
Słowa kluczowe:użyteczność Komentarze i źródła pierwotne: * Kompendium..., op. cit. s. 143; S. Kaczmarczyk, Badania marketingowe. Metody i techniki, PWE, Warszawa 2002.
(cytat, str. 57) "Przyporządkowanie decyzjom użuteczności pozwala sprowadzić problem decyzyjny do zadania maksymalizacji. Rozwój teorii użyteczności charakteryzuje wprowadzenie prawdopodobieństwa i subiektywizmu. Reguła maksymalizacji wartości oczekiwanej nakazuje wybrać decyzję o najwyższej wartości oczekiwanej. Wprowadzając subiektywną wartość wypłaty, otrzymujemy zasadę maksymalizacji oczekiwanej użyteczności. Wprowadzając subiektywne prawdopodobieństwo, dochodzimy do zasady maksymalizacji subiektywnej wartości oczekiwanej użyteczności. Zasady te formułują związek pomiędzy preferencjami i użytecznością, umożliwiając analityczne wyznaczenie decyzji."
(cytat, str. 49) Użyteczność jest pojęciem, które pozwala przyporządkować decyzjom pewne umowne wartości, stanowiące scaloną ocenę tej decyzji ze względu na preferencje podejmującego decyzję. Użyteczność pełni w podejmowaniu decyzji analogiczną rolę do roli pieniądza w gospodarowaniu. Przyporządkowanie decyzjom wartości (ang. value function) czy też użyteczności (ang. utility function) pozwala sprowadzić problem decyzyjny do automatycznego wyboru tej decyzji, której wartość (użyteczność) jest najwyższa.
Słowa kluczowe:użyteczność Komentarze i źródła pierwotne: Por. G.Hamel,C.K.Prahalad, jw.; J. Kay( 1996), Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa; O.E. Williamson(1991), Strategizing Economizing..., jw.
(cytat, str. 53) Na podstawie obserwacji procesów podejmowania decyzji informacyjnych można sforumłować hipotezę, że większośc podmiotów, uważą, iż w miarę pozyskiwania dodatkowych informacji ich użyteczność jest coraz mniejsza (im więcej informacji już pozyskaliśmy, tym częściej nowo otrzymana informacja w jakiejś mierze powtarza informacje już posiadane), a więc użyteczność krańcowa informacji jest malejąca...
(cytat, str. 18) Bezpośrednia użyteczność, np. informacji o sposobie produkcji pewnego dobra, może być zerowa, jeżeli nie dysponuje sie środkami umożliwiającymi wdrożenie takiej technologii, podobnie jak informacja o mołziwości i miejscu okazyjnego zakupu pewnego dobra, jeżeli brak jest środków na jego zakup.
(cytat, str. 69) Usability (użyteczność) to - najprościej rzecz ujmując na potrzeby niniejszego tekstu - miara wydajności, efektywności i satysfakcji użytkowania serwis WWW. Inaczej mówiąc, to, w jakim czasie, jak skutecznie i jak szybko jest w stanie wykonać zamierzoną operację użytkownik naszego serwisu, jest miarą użyteczności serwisu.
(cytat, str. 22) Użyteczność można określić również jako satysfakcję, którą dana osoba uzyskuje ze spożycia jakiegoś dobra (lub usługi) lub też z udziału w jakimś rodzaju działalności.
(cytat, str. 17) (A.Baruk) Informacją użyteczną z punktu widzenia potrzeb firmy jest taka jej postać, która spełnia następujące warunki: 1) powinna być aktualna, czyli dostępna w czasie umożliwiającym właściwe działanie, 2) wyczerpująca i dokładna, czyli dostarczająca wiarygodnego odzwierciedlenia rzeczywistości, 3) kompletna, czyli dostarczająca wszystkich potrzebnych szczegółów i faktów, 4) odpowiednia, czyli przydatna dla menedżerów w szczególnych warunkach i w odniesieniu do szczególnych potrzeb.
Jerzy Dietl,
Marketing. ,
Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1985, ISBN: 83-208-0478-7 (94+9)
(cytat, str. 272) Marketing w ramach kanału rynkowego oferuje finalnemu odbiorcy cztery rodzaje użyteczności: 1) Użyteczność formy sprzedaży - np. wielkość jednorazowej partii dostawy (mniejsze partie jednorazowych dostaw mogą być korzystniejsze, ale równocześnie bardziej kosztowne). 2) Użyteczność czasu - dany produkt powinien być dostarczony w odpowiednim czasie (pewnym dostawcom będzie zależało na maksymalnym skróceniu czasu oczekiwania na dostawę produktów). 3) Użyteczność asortymentu - dostawca zapewnia różne warianty wyrobu. 4) Użyteczność miejsca - dany produkt powinien być dostępny w określonym miejscu.
Słowa kluczowe:użyteczność Komentarze i źródła pierwotne: J.Czekaj, A.Wodecka-Hyjek, Metody zarządzania procesami w świetle studiów i badań empirycznych, Kraków 2009
(cytat, str. 157) Podstawowe znaczenie dla nabywcy ma użyteczność tzn. zdolność produktu do zaspakajania określonej potrzeby. Użyteczność równa się przyjemności, pożytkowi lub zadowoleniu, które związane są z posiadaniem lub konsumpcją określonego zestawu dóbr.
(cytat, str. 96) Zadowolenie(korzyść), jakie uzyskuje konsument z konsumpcji każdej kolejnej jednostki tego samego dobra lub usługi, nazywa się użytecznością krańcową. Suma użyteczności krańcowych to użyteczność całkowita, tj. suma zadowolenia z konsumpcji lub posiadania wszystkich jednostek danego dobra.
(parafraza, str. 109 - 110) Zazwyczaj stosowane kryteria ewaluacji to: - Trafność (adekwatność) (relevance) - Odnosi się do adekwatności celów i zastosowanych narzędzi programu w stosunku do problemów i kwestii społeczno-ekonomicznych, które program miał rozwiązać na danym terytorium. - Efektywność (efficiency) - Bada relacje między nakładami, kosztami, zasobami (finansowymi, ludzkimi, administracyjnymi) a osiągniętymi efektami danej interwencji. - Skuteczność (effectiveness) - Bada stopień realizacji zakładanych celów, skuteczność użytych narzędzi oraz wpływ czynników zewnętrznych na końcowe efekty. - Użyteczność (utility) - Jest swoistym powtórzeniem kryterium trafności. Stawia bowiem analogiczne pytania, ale w innym momencie czasowym (w trakcie lub po zakończeniu realizacji programu). - Trwałość (sustainability) - Obejmuje pytania o ciągłość efektów (przede wszystkim pozytywnych) danej interwencji w perspektywie średnio- i długookresowej.
(cytat, str. 22) Istotą procesów utylizacyjnych jest doprowadzenie do stanu użyteczności przedmiotów, które gdyby procesy te nie zostały wykonane, stanowiłyby nieprzydatne odpady. Uzyskawszy w wyniku utylizacji cechę użyteczności, przedmioty te mogą być albo wykorzystane w przedsiębiorstwie na jego potrzeby, albo sprzedane zewnętrznemu odbiorcy.
(cytat, str. 138) klasyczna krzywa użyteczności dochodu pieniężnego oznacza, że wraz ze wzrostem osiąganego dochodu podmiot zmniejsza zainteresowanie powiększeniem dochodu.
(cytat, str. 77) Satysfakcja, którą dana osoba czerpie ze spożycia danego dobra lub usługi lub też z udziały w jakimś rodzaju działalności, nazywana jest użytecznością.
(cytat, str. 29) kłopotliwe jest dokonywanie podziału informacji na pożyteczne i całkowicie bezużyteczne, chociażby ze względu na to, że nie istnieją uniwersalne standardy, które ułatwiłyby to zadania.
W erze cyfrowej media dostarczają obywatelom ogromnych ilości inofmracji, co niestety nie oznacza ich wysokiej jakości, lecz koneicznośc ich przetworzenia. Wiedza tworzona jest własnie z tej informacji, która to informacja została ustrukturalizowana i zinterpretowana.
(cytat, str. 263) Użyteczność czasu odnosi się do możliwości otrzymania produktu lub usługi, kiedy są one nam potrzebne. Użyteczność miejsca oznacza, że produkt lub usługa są dostępne w miejscu wymaganym przez konsumenta, użyteczność formy dotyczy uatrakcyjniania produktu lub usługi, aby zachęcić konsumentów do ich zakupu, np. usługi pakowania towarów, które kupujemy. Użyteczność posiadania obrazuje wysiłki pośredników, aby pomóc nabywcom przejąć na własność produkt lub usługę.