Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 70 - 71) Inteligencja to zdolność znalezienia się w każde, zwłaszcza nowej, sytuacji poprzez kolejne modyfikacje zachowania lub zdolność do postrzegania współzależności pomiędzy faktami w sposób kierujący działania ku pożądanym celom. Punktem wyjścia sztucznej inteligencji jest obserwacja, że z definicji tych nie wynika, by inteligencja musiała być atrybutem wyłącznie istot żywych. Podręcznikowa definicja powiada, że sztuczna inteligencja to badanie koncepcji, które uczynią komputery tworami inteligentnymi.
Słowa kluczowe:inteligencja, sztuczna inteligencja Komentarze i źródła pierwotne: Z. Krasiński, J. Piasny, H. Szulce, Ekonomika konsumpcji, PWE, Warszawa 1984, s. 157.
(cytat, str. 413 - 414) Organizacja jako całość, podobnie jak składające się na nią grupy i zespoły, posiada swego rodzaju "inteligencję". Inteligencja, w jednym z podstawowych znaczeń tego terminu, jest umiejętnością rozwiązywania problemów, stawiania czoła wyzwaniom czy też tworzenia wartościowych produktów. Inteligencja organizacji jest zatem ową umiejętnością, wynikającą ze złożonych oddziaływań wzajemnych ludzi, ich powiązań, ról i kultury tej organizacji.
(cytat, str. 460) Inteligencję można więc interpretować jako zdolność rozpoznawania obserwowanego wycinka rzeczywistości, jego rozumienia, określania właściwych celów, poszukiwania sposobów osiągnięcia tych celów, interpretowania wyników procesu percepcji z otaczającej rzeczywistości, zbierania o niej informacji z otoczenia oraz klasyfikowania wszelkiego rodzaju doznań.
(cytat, str. 222) Inteligencja stanowi najbardziej fundamentalną cechę przywódczą wśród wszystkich wyżej wymienionych cech. Umiejętność szerszego i szybszego spostrzegania, dająca możliwość bardziej efektywnego myślenia i połączenia wszystkiego, czego się człowiek w życiu nauczył, przyciąga innych ludzi do przywódcy i sprawia, że wiążą ich z nim symbiotyczne związki.
(cytat, str. 10) Poszerzenie integracji może mieć aspekt terytorialny i wiąże się wtedy z przyjmowaniem nowych członków. Dotychczas w Unii Europejskiej doszło do sześciu poszerzeń: w 1973, 1981, 1986, 1995, 2004 i 2007, przy czym każde rozszerzenie różniło się pod względem liczby przyjmowanych członków. Największą akcesją pod względem liczby przyjmowanych nie rozszerzenie, kiedy przyjęto dziesięć nowych państw, głównie Europy Środkowo-Wschodniej.
(cytat, str. 36) Integracja fiskalna - rozumiana jako wspólny budżet powinna sprzyjać transferowi dochodów do krajów dotkniętych szokiem asymetrycznym.
(cytat, str. 92) Inteligencja przedsiębiorstwa może być praktykowana jako efekt zespołu działań uruchamiających wszelkie umiejętności ludzi podlegające pomiarowi (np. wynikające z poziomu wykształcenia) oraz te, które mogą zostać w wyniku tych działań uruchomione, a które zwykle nie są dostrzegane i doceniane. Idzie zatem o takie uzyskanie efektu synergicznego ze zorganizowanych działań ludzkich, który przynieść może maksymalne korzyści.
(parafraza, str. 410 - 413) Inteligencja lingwistyczna obejmuje zdolność w zakresie łatwego i bogatego w formach operowania pojęciami, znaczeniami i językiem Inteligencja muzyczna - obejmuje zdolność w zakresie łatwego przetwarzania różnorodnego materiału dźwiękowego Inteligencja logiczno-matematyczna - obejmuje zdolności w zakresie sprawnego rozumowania na materiale znakowym i abstrakcyjnym Inteligencja przestrzenna - obejmuje zdolności w zakresie spostrzegania i operowania relacjami geometrycznymi Inteligencja ruchowo-kinestetyczna- obejmuje zdolności w zakresie łatwego tworzenia i naśladowania doznań i kompozycji ruchowych Inteligencja intrapersonalna - obejmuje zdolności w zakresie trafnego orientowania się we własnych emocjach, obrazie samego siebie Inteligencja interpersonalna - obejmuje zdolności w zakresie trafnego rozpoznawania oraz kształtowania interakcji społecznych na podstawie stanu emocjonalnego, intencji, postaw i przekonań innych ludzi. Inteligencja płynna to neurofizjologiczne właściwości mózgu odpowiadające za tempo i niezawodność pracy umysłowej w postaci szybkiego rozpoznawania, kojarzenia, poziomu koncentracji, giętkości uwagi. Inteligencja skrystalizowana to schematy pojęciowe, reguły wnioskowania i myślenia strategicznego utrwalone w doświadczeniu indywidualnym. Inteligencja konwergencyjna to zdolność do takiego przetwarzania informacji, które prowadzi do jednego wyniku Inteligencja dywergencyjna to zdolność do takiego przetwarzania informacji, które prowadzi do pozyskania możliwie wielu wyników
(cytat, str. 26) M. Romanowska charakteryzując model nowoczesnego przedsiębiorstwa wyróżnia cztery następujące jego cechy: szczupłość (w sensie odchudzania będącego efektem outsorcingu, lean management, lean production, dywestycji), elastyczność, inteligencję, kooperatywność (przedsiębiorstwo współdziałające, a nie konkurujące). Wskazuje jednocześnie, że cechy te mają charakter komplementarny, a nie alternatywny.
(cytat, str. 61) F. Scott Fitzgerald wierzył, że "najwyższa inteligencja polega na tym, że można równocześnie mieć na myśli dwie sprzeczne idee i pomimo to zachować zdolność funkcjonowania". W tym sensie wielcy menedżerowie posiadają najwyższą inteligencję.
(cytat, str. 226) Niekiedy wydaje nam się, że umiejętności matematyczne opierają się na wrodzonych zdolnościach, które człowiek posiada lub nie. Ale dla Schoenfelda jest to nie tyle zdolność, co nastawienie. Matematykę opanowują ci, którzy chcą próbować. Sukces to funkcja wytrwałości, uporu i determinacji do ciężkiej pracy.
(cytat, str. 220) Praktycznie każda opowieść o nadzwyczajnym sukcesie, z którą zapoznaliśmy dotąd w tej książce, dotyczy osoby lub grupy wkładającej w swoją specjalność większy wysiłek niż inni. Bill Gates już jako dziecko uzależnił się od komputera. Podobnie Bill Joy. Beatlesi przez tysiące godzin ćwiczyli w Hamburgu. Joe Flom od lat doskonalił sztukę obsługi wrogich przejęć, zanim trafiła mu się sposobność wypłynięcia na szersze wody. Ludzie odnoszący sukcesy naprawdę ciężko pracują, a geniusz kultury wytworzonej na polach ryżowych polega na tym, że ciężka praca umożliwiała ludziom, którzy w niej wyrośli, dostrzeżenie sensu życia mimo przeciwieństw losu i biedy.
(cytat, str. 104) inteligencja praktyczna- "wiedza o tym, co powiedzieć, komu, kiedy i jak, dla osiągnięcia maksymalnego efektu". Ta wiedza ma charakter praktyczny, co znaczy, że nie jest wiedzą dla samej wiedzy. Chodzi o to, byśmy wiedzieli, jak coś zrobić, niekoniecznie wiedząc, skąd to wiemy. Pomaga nam ona właściwie interpretować sytuacje, w jakich się znajdujemy, i stawiać na swoim. A co najważniejsze, stanowi rodzaj inteligencji zupełnie odmienny od zdolności analitycznych mierzonych testami IQ.
(cytat, str. 90) Test rozbieżności - wymaga użycia wyobraźni i zaprzęgnięcia umysłu do pracy na wielu różnych płaszczyznach jednocześnie. W teście rozbieżności nie ma podziału na poprawne i niepoprawne odpowiedzi. Badacza interesuje ich liczba i oryginalność. Nie mierzy on inteligencji analitycznej, lecz coś zupełnie innego, znacznie bliższego kreatywności.
(cytat, str. 81) Test matryc progresywnych Ravena- nie wymaga żadnych umiejętności językowych ani konkretnego zakresu zdobytej wiedzy, mierzy wyłącznie umiejętność abstrakcyjnego myślenia. Typowy test Ravena składa się z czterdziestu ośmiu pozycji, z których każda jest trudniejsza od poprzedniej, a iloraz inteligencji oblicza się na podstawie liczby poprawnych odpowiedzi.
(parafraza, str. 94) Po wnikliwej obserwacji życia i dalszej kariery zawodowej wyselekcjonowanej grupy dzieci o najwyższym IQ w Stanach Zjednoczonych, prowadzonych przez profesora Termana, okazało się, że "intelekt i osiągnięcia życiowe bynajmniej nie pozostają ze sobą w ścisłej korelacji"
(cytat, str. 162) Poziom inteligencji emocjonalnej można więc uważać za ważny predykator kompetencji interpersonalnych, tj. zdolności rozumienia sytuacji i reakcji osób tworzących jakiś zespół. Z tego względu poziom IE wchodzi w skład predykatorów skutecznego kierowania ludźmi. Inteligencja emocjonalna może mieć mniejsze znaczenie w pracy "samotniczej", gdy kontakty z ludźmi są ograniczone.
(cytat, str. 84) Odmiany inteligencji (). Na swojej liście "wielorakich inteligencji" badacz ten Gardner wymienia m.in.: - inteligencję lingwistyczną () - inteligencję muzyczną () - inteligencję logiczno-matematyczną () - inteligencję przestrzenną () - inteligencję ruchowo-kinestetyczną () - inteligencję intrapersonalną () - inteligencję interpersonalną () Gardner twierdzi, że inteligencja każdego człowieka jest unikatową (niepowtarzalną) kombinacją siedmiu wymienionych - i wielu innych - zdolności, którą to kombinację wyraża diagnoza informująca o indywidualnym profilu inteligencji.
(cytat, str. 81) () odpowiedź o naturę dyspozycji umysłowych jest bardzo prosta: zasadniczą bazę umysłu stanowi inteligencja ogólna, rozumiana jako zdolność uczenia się związków (relacji i korelacji) wykrywanych w środowisku i utrwalanych w mózgu (systemie pamięci). Różnie między ludźmi w tempie i repertuarze nabywanych sprawności wynikają w poziomie zdolności uczenia się, uwarunkowanych cechami bardziej podstawowych procesów neuronalnych. Jednakże zdolność uczenia się zależy istotnie od stopnia adekwatności i konsekwencji w stosowaniu nagród oraz kar (tzn. skuteczności procedury warunkowania: bodziec - reakcja- kara lub nagroda itd.).