Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 286) Diagnoza jest to rozpoznanie badanego stanu rzeczy przez zaliczenie go do znanego typu albo gatunku przez przyczynowe i celowościowe wyróżnienie tego stanu rzeczy, określenie jego fazy obecnej oraz przewidywanego dalszego rozwoju.
(cytat, str. 389) W wielu sytuacjach życia codziennego potrzebujemy pomocy ekspertów: mechaników, prawników, lekarzy itp. Posiadają oni podwójną przewagę informacyjną nad klientami. Nie tylko wiedzą jak naprawić problem, często też wiedzą lepiej co właściwie jest problemem. Sprzedają diagnozą oraz odpowiednie lekarstwo. STanowi to często okazję do nadużyć i nieuczciwości w zakresie (1) diangozy i lekarstwa, które najlepiej posłuży klientowi, oraz (2) lekarstwa rzeczywiście zaleconego, innego niż to za które klient zapłacił.
Klient może otrzymać złą kurację, zły rachunek lub w ekstermalnym przypadku obie te sytuacje.
(cytat, str. 81) Kompleksowa diagnoza struktury organizacyjnej przebiega w czterech etapach: 1)Określenie konstrukcji organizacyjnej firmy, 2)Stworzenie procesu oceny, 3)Zapewnienie przywództwa w celu udoskonalenia działań, 4)Ustalenie priorytetów.
(cytat, str. 42) Proces ustalania priorytetów działu personalnego nazywamy diagnozą struktury organizacyjnej, w której ramach przedsiębiorstwo poddawane jest pod kątem atutów i słabości.
(cytat, str. 19) JEdna z kluczowych umniejętności lekarza -diagnoza - jest konceptualna, gdyż obejmuje percewcję szeregu różnych objawów, a nastęnie zebranie ich w taki sposób, aby możliwa byłe jasne powiązanie pomiędzy stanem pacjenta oraz stanami znanymi przez lekarza oraz odpowiadającymi tym stanom kuracjami.
(parafraza, str. 150 - 151) Metoda diagnozy procesów informacyjnych Głównym celem metody jest rozpoznanie niesprawności procesu informacyjnego oraz określenie czynników wpływających na jego wartość. Kluczowym elementem metody jest identyfikacja nośników wartości dodanej informacji, którą przeprowadza się w przekroju czynników wpływających na proces. Tok postępowania badawczego przewiduje 3 fazy: Fazę pierwszą stanowi diagnoza wstępna. Składają się na nią takie etapy jak: -badania orientacyjne -wstępna identyfikacja procesu informacyjnego -formułowanie założeń oceny procesu informacyjnego Faza druga to diagnoza szczegółowa, zawierająca następujące etapy: -dobór szczegółowych metod diagnozy -rejestracja procesu informacyjnego -ocena stopnia zorganizowania procesu informacyjnego -określenie czynników niesprawności w procesie informacyjnym Faza trzecia, syntezy ustaleń diagnostycznych przewiduje dwa etapy: -zestawienie ustaleń diagnostycznych -formułowanie sposobów i ocena możliwości usprawnień
(cytat, str. 274) Diagnoza sprowadza się do identyfikacji badanego przypadku - obiektu przez: - poznanie i opisanie sytuacji istniejącej - określenie podstawowych niedomagań i zakłóceń - zaliczenie do znanego typu lub gatunku - wyjaśnienie przyczym - genezy - badanego stanu rzeczy - określenie faz rozwoju niesprawności - przewidywanie prognozowanie - dalszego rozwoju i skutków
(cytat, str. 298) Diagnostyka organizacyjna również zakłada badanie rozpoznawcze w odniesieniu do całego organizmu instytuacji, w której zamierza się usprawniać organizację. Obejmuje ono trzy główne sfery, a mianowicie: 1) analizę ogólnej sytuacji organizacyjnej, 2) analizę sytuacji ekonomicznej, 3) analizę ogólnych warunków pracy.
■klienci wspierający rozwój kompetencji firmy
■koszty szkoleń i edukacji
efektywność
■ wartość dodana na 1 pracownika
stabilność
■średnia wieku pracowników
■staż pracowników
MODEL OPRACOWANY PRZEZ WŁADZE DUŃSKIE
zasoby ludzkie
stan
teraźniejszy
Struktura wieku
Poziom wykształcenia
działania wewnętrzne
Procent pracowników z planem rozwoju zawodowego
Liczba dni szkoleniowych na jednego pracownika
potencjalne rezultaty
■Satysfakcja pracowników
■Wartość dodana na jednego pracownika
klienci
stan teraźniejszy
■ Rozkład obrotu na rynku i w produktach
Koszty marketingowe
działania wewnętrzne
■Liczba klientów na jednego pracownika ■Koszty marketingowe jako procent dochodów ze sprzedaży
potencjalne rezultaty
Satysfakcja klientów
Procent dochodów ze sprzedaży powtarzających się zamówień
technologia
stan teraźniejszy
■ Wydatki IT
Liczba wewnętrznych i zewnętrznych użytkowników
działania wewnętrzne
■ Liczba PC na jednego pracownika
Wydatki IT na jednego pracownika
potencjalne rezultaty
■ Umiejętności IT
procesy biznesowe
stan teraźniejszy
■ Dystrybucja zasobów ludzkich w procesach
Inwestycje w B&R i infrastrukturę
działania wewnętrzne
■ Czas cyklu opracowywania produktu
Czas wprowadzenia na rynek nowego produktu lub usługi
potencjalne rezultaty
Jakość
Reputacja firmy
NAWIGATOR STEWART
Kapitał ludzki> Kapitał ludzki
■średni poziom wykształcenia
■% zatrudnionych ze stopniem co najmniej dr
Kapitał strukturalny>Kapitał strukturalny
■wykorzystanie wiedzy: np. zastosowanie intranetu
■miary jakości: np. błędy, koszty poprawek itp.
Kapitał klientów>Kapitał klientów
■lojalność klientów
■satysfakcja klientów
PLATFORMA WARTOŚCI
Kapitał ludzki>Kapitał ludzki
■ Fluktuacja doświadczonego personelu
Zadowolenie pracowników (badane na podstawie kwestionariuszy)
Kapitał klientów>Kapitał klientów
Odsetek transakcji powtarzających się
Odsetek zawartych z klientami umów o współpracy
Kapitał organizacyjny>Kapitał organizacyjny
Średni czas dostosowania się do potrzeb (wymagań) klientów ■ Wskaźniki stopnia wykorzystania wiedzy bazowej
MODEL R. DZINKOWSKI
Kapitał ludzki>Kapitał ludzki
Reputacja pracowników firmy w agencjach doradztwa personalnego ■ Udział pracowników zgłaszających nowe pomysły w całej
liczbie pracowników zatrudnionych (i procent wykorzystanych pomysłów)
Kapitał organizacyjny>Kapitał organizacyjny
■Ilość patentów
■Ilość uaktualnień wprowadzanych do bazy
Kapitał klientów>Kapitał klientów
■Lojalność dla marki
■Udział zwrotów w całkowitej sprzedaży ■Procentowa wielkość sprzedaży stałym klientom
MIARY KI GRUPY ICM
Ekstrakcja wartości>Ekstrakcja wartości
■ Stopa zwrotu z aktywów netto
Wartość rynkowa
Kapitał klientów>Kapitał klientów
■Rating u klientów
Przeciętna wielkość klienta ■Stosunek liczby kontraktów handlowych do liczby transakcji
Kapitał strukturalny>Kapitał strukturalny
■Wydatki administracyjne/całkowite przychody
Bezbłędne kontrakty
■Osiągnięcia firmy w jakości
Kreowanie wartości>Kreowanie wartości
■Przeciętny czas związku klienta z firmą
■Inwestycje przypadające na klienta ■Inwestycje w nowy produkt -promocja i szkolenia
Kapitał ludzki>Kapitał ludzki
■Liczba zatrudnionych
■Liczba kadry kierowniczej
Liczba zwolnionych pełnoetatowych pracowników
MODEL ROOS, ROOS, DRAGONETTI i EDVINSSON
Kapitał ludzki
kompetencje
■Procent pracowników z dużym doświadczeniem
■Umiejętności posługiwania się IT ■Liczba godzin szkoleń przypadająca na pracownika ■Przeciętny czas trwania zatrudnienia
nastawienie
■Liczba godzin spędzonych na naradach i szkoleniach
■Liczba godzin spędzonych na wysłuchiwaniu relacji objaśniających strategię działania przez starszy personel ■Indeks przywództwa ■Indeks motywacji
■Procent dostawców w stosunku do klientów
■Czas trwania stosunków handlowych z dostawcami i odbiorcami ■Indeks satysfakcji partnerów ze współpracy ■Przywiązanie klientów
organizacja
■Koszty administracyjne/całkowite przychody
Przychody z patentów, oprogramowania, baz danych itd. ■Bezbłędne kompletne procesy ■Czas procesów, cyklu
odtwarzanie i rozwój
■Udział w działalności nowych produktów
■Szkolenia - liczba, koszty/pracownika, godziny/pracownika ■Koszty odtworzeniowe/koszty operacyjne ■Nowe patenty, oprogramowanie itp.
(cytat, str. 54) Diagnoza jest rozumiana jako proces badawczy polegający na ocenie przeprwoadzanych przez człowieka działań.Jej zakres można sprowadzić do ustalenia słabych i mocnych stron tych działań oraz odpowiedzialnych za to czynników (przyczyn)
Diagnoza jako działanie celowe zmierza do stawiania hipotez co do słabych i mocnych stron obiektu oraz postulatów co do kierunku, zakrsu i sposobu zmiany stanu obiektu (lub procesu) ocenionego jako nieprawidłowy.
(cytat, str. 34) Funkcja diagnostyczna polega na wykorzystywaniu wiedzy naukowej do rozpoznawania i klasyfikowania rzeczy oraz zjawisk, spotykanych przez ludzi w ich otoczeniu, zwłaszca do poznawania zjawisk jak przyczyn na podstawie zaobserwoanych objawów-skutków lub na odwród. Od diagnostycznej funkcji zależyu w dużym stopniu trafność wyjaśniania zaobserwowanych faktów i formułowanie prognoz, zwłaszcza trafnośc wyborów celów gospodarczych i racjonalność ich realizacji.
(cytat, str. 31) W zakresie formułowania i przygotowywania projektu/programu Komisja Europejska wykorzystuje analityczne i zarządcze narzędzie w postaci Metody/Analizy Ram Logicznych. Jest to bardzo efektywna metoda zarządzania projektem , która w ciągu ostatnich trzydziestu lat stała się powszechnie stosowaną techniką zarządzania programami rozwoju.
(cytat, str. 69) Diagnozą nazywamy: "ocenę lub działanie zmierzające do wyjaśnienia podobieństwa i różnic badanego stanu rzeczy ze znanymi ogólnie prawidłowościami, a odnoszącymi się do typowości, genezy, znaczenia, fazy i rozwoju w celu podstawienia jednostkowych hipotez charakteryzujacych badany stan rzeczy.
(cytat, str. 119) Diagnoza kategorialna (DK) oparta jest na stosowaniu pojęć jako zasadniczej postaci ludzkiego myślenia. Biorąc to pod uwagę można twierdzić, że diagnoza przyporządkowująca dany przypadek X do jednego spośród kilku typów psychologicznych T1, T2, , Tx albo do jednej spośród kategorii K1, K2, , Ky, stanowi ściśle kontrolowaną formę myślenia pojęciowego. W potocznym stosowaniu pojęć (kategorii) popełniamy wiele błędów, korygując je później lub trzymając kurczowo nieadekwatnych kategorii ("szufladek" pojęciowych). Z reguły wchodzą tu w grę błędy polegające na stosowaniu pojęć zbyt szerokich lub zbyt wąskich.
(cytat, str. 100) probablilistyczny charakter myślenia diagnostycznego: między początkowymi informacjami i końcowymi diagnozami zachodza związki prawdopodobne, a nie całkowicie pewne (deterministyczne)
(cytat, str. 239) Diagnoza struktury organizacyjnej może być prowadzona w przekroju całego przedsiębiorstwa oraz w przekroju odpowiednio wydzielonych podsystemów, a jej przedmiotem mogą być wszystkie lub tylko wybrane funkcje (aspekty) struktury organizacyjnej.