Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 315) Artefakt - dowolny przedmiot wytworzony, bądź używany przez społeczeństwo lub organizację. Artefakty nie tylko spełniają funkcje użytkowe, ale także przenoszą wartości kulturowe i więzi społeczne.
(cytat, str. 168) Artefakty pojmuje się jako pozostałości rdzenia kultury rozrzucone po całej jej powierzchni. Do kategorii artefaktów zalicza się fizyczne przedmioty wykonane przez członków kultury, werbalne przejawy widoczne w języku pisanym i mówionym, w rytuałach i ceremoniach i w wielu innych formach zachowań. Artefakty są więc efektem kulturowo uwarunkowanych działań. Mogą być bezpośrednio obserwowalne, ale niekoniecznie uświadamiane. Jako pozostałości rdzenia kultury są od niego bardzo daleko. Stąd też, niewprawny obserwator może błędnie, na ich podstawie, interpretować daną kulturę. Członkowie organizacji w sposób świadomy i twórczy wykorzystują artefakty i normy do wyrażenia własnej tożsamości oraz formułowania i osiągania swoich celów. Badaniem tego aspektu kultury zajmuje się tradycja symboliczna w teorii organizacji.
(cytat, str. 298) Artefakty, czyli sztuczne twory danej kultury są najbardziej rzucającym się w oczy jej elementem. Zaliczyć do nich można wszystko to, co obserwujemy praktycznie od wejścia do danej organizacji. Podzielić je można na: artefakty fizyczne, artefakty behawioralne, artefakty językowe.
(cytat, str. 225) Artefakty organizacji są tym, co się widzi, słyszy i czuje, gdy się styka z nową, wcześniej nieznaną organizacją (do ich znaczenia w modelu kultury organizacji powrócimy w następnym podrozdziale). Jednak artefakty jako zewnętrzne, sztuczne twory występują w następujących grupach: - artefakty językowe, przejawiające się zarówno w specyficznym języku organizacji, jak i w mitach o jej założycielu i pracownikach; - artefakty behawioralne, czyli ceremonie, rytuały, np. związane z przyjęciem nowych pracowników lub spotkaniami wszystkich lub grup pracowników z okazji np. świąt Bożego Narodzenia; - artefakty fizyczne, takie jak flagi, logo, kolory.
(cytat, str. 89) Wytwory (artefakty). Są to dostrzegalne i namacalne aspekty atmosfery dominującej w danym zakładzie pracy. Można je odczuć, słyszeć lub zobaczyć, a zalicza się do nich np. wystrój wnętrz, język i ton notatek służbowych, sposób w jaki ludzie zwracają się do siebie na zebraniach lub przez telefon, sposób powitania gości (o ile się ich w ogóle wita); traktowanie petentów przez sekretarki również wiele mówi o atmosferze firmy.