Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 41) W przypadku znacznej ilości rozwiązań najczęściej stosuje się jedna z czterech reguł oceny.Są to: - reguła poszukiwania dominacji, - reguła logicznej koniunkacji, - reguła dysjunkacji, - reguła leksykograficzna.
(cytat, str. 86) ..trzy wskaźniki, którymi można ocenić działalność każdego przedsiębiorstwa to:
- throughput - wejścia, które system generiuje poprzez sprzedaż, są to wpływy ze sprzedażyt pomniejszone o koszty materiałów i energii, zużytych w procesach wytwarzania, - inventory - zapasy, to wszystkie pieniąÃ°ze zainwestowane na zakupo tego, co potrzebne jest do wyprodukowania wyrobów, które chce się sprzedać, - operating expenses - pieniądze, jakie są wydawane, aby przekształcić zapasy w wyścia, czyli wyproduktowane wyroby.
(cytat, str. 86) Teoria ograniczeń to zbiór trzech mierników i siedmiu następujących reguł działalności przedsiębiorstwa: 1. Podstawowym celem dzialalności każdego przedsiębiorstwa jest zarabianie pieniędzy, 2. Wejście jest zdefiniowane jako przychody ze sprzedaży pomniejszone o zmieniające się koszty materiałów i energii, 3. W każdym przedsiębiorstwie można zidentyfikować co najmniej jedno ograniczenie, które limituje osiągane przez organizacje przychody, 4. W przedsiębiorstwie można wydzielić następujące rodzaje zasobów: - zasoby nielimitowane, - zasoby limitowane, deficytowe, wąskie gardła, 5. Każde przedsiębiorstwo ma zazwyczaj tylko kilka zasobów limitowanych, a zasoby te są łatwe do zdefiniowania i kontrolowania, 6. Relacje pomiędzy wytwarzanymi wyrobami i istniejącymi zasobami są skorelowane i mają charakter zdarzeń losowych, poiddanych zasadom statystycznej zmienności, 7. W danym momencie system produkcyjny jest ustabilizowany - wąskie gardła są zidentyfikowane i ilośc produkowaneo asortymentu jest stała w stosunku do posiadanych zasobów.
(cytat, str. 9) Zasady (reguły) zawierają ogólne wskazówki, wytyczne działań organizatorskich. Na przykład zasada podziału pracy głosi, że jeśli jakąś pracę podzielimy na cząstki, z których każdą powierzymy do wykonania odrębnemu stanowisku (komórce, pracownikowi, maszynie), to wydajność pracy wzrośnie; w myśl zasady koncentracji efektywność pracy wzrasta, jeśli stanowiska wykonujące analogiczne cząstki pracy (zadania, operacje, czynności) scalimy w grupy wspólnie działające.
(cytat, str. 63) Do obowiązujących reguł zarządzania BPM (Business Process Management) zalicza się powszechnie: - Właściwe zidentyfikowanie, usytuowanie ("zmapowanie") i udokumentowanie głównych czynności, - Koncentracje na klientach przez ujecie poziomych związków między kluczowymi czynnościami, - Poleganie na systemach i udokumentowanych procedurach zapewniających dyscyplinę, zgodność i powtarzalność jakości wykonania, - Opieranie się na pomiarze i ocenie realizacji każdego indywidualnego procesu, ustalonych celach i ,wielkościach wyjścia, które spełniają przyjęte cele korporacji, - Bazowanie na ciągłej optymalizacji przez rozwiązywanie problemów i osiąganie dodatkowych korzyści, - Wykorzystanie najlepszych praktyk pozwalających osiągnąć konkurencyjność, - Przeprowadzenie zmian kultury organizacyjnej.
(parafraza, str. 215 - 218) Pięć reguł sprawnego zarządzania: 1)stwórz własny rynek, 2)oferuj wyrób lub usługę na takim poziomie jakości, jakiego wymaga klient, bez względu na cenę, której żądasz, 3)buduj przewagę na rynku zarówno wyrobem, jak i oferowanym systemem usług, 4)minimalizuj koszty nie rezygnując ani z jakości, ani sposobu obsługi, 5)buduj konsekwentnie unikalność swojej firmy.
(cytat, str. 149 - 150) Zasada odpowiedzialności, obliczalności (accountability) - organizacja odpowiedzialna to taka, na którą można liczyć, która odpowiada za siebie, za swoje działania i ewentualne zaniechanie działań, jest gotowa ponieść konsekwencje. To organizacja, która spełnia kryteria przezroczystości i zgodności z deklarowanymi normami. Zasada uczestnictwa (inclusivity) oznacza, że na każdym etapie audytu organizacja uwzględnia potrzeby i oczekiwania poszczególnych grup interesariuszy, czyli tych, którzy wpływają na działalność danej organizacji, jak również tych, na których ta organizacja oddziałuje. Zasada zupełności (completeness) oznacza, że uwzględniane są wszystkie obszary działania organizacji, możliwości jej różnorodnego wpływu. Wyraźnie też określa się powody, dla których na jakimś etapie analizy nie uwzględnia się określonych sfer działania. Zasada wymierności (materiality) oznacza gotowość do poddawania wymiernej ocenie wszystkich ważnych z punktu widzenia po¬szczególnych grup interesariuszy, informacji i sfer działania. Zasada regularności (regularity) określa konieczność przyjęcia harmonogramu czasowego, systematyczność poddawania się ocenie, adekwatnie do potrzeb i oczekiwań. Zasada zapewnienia jakości (ąuality assurance) - w tym celu zazwyczaj organizacja zwraca się do zewnętrznego audytora lub niezależnej grupy eksperckiej. Zasada dostępności (accessibility) zakłada znajdowanie najbardziej skutecznych kanałów komunikacji, tak by niezbędna informacja za¬wsze mogła dotrzeć do tych, którzy jej poszukują. Zasada porównywalności (comparability) oznacza możliwość dokonywania porównań między kolejnymi raportami tej samej organizacji (np. przez każdorazowe odnoszenie się do wcześniej stawianych celów), a także porównań między różnymi organizacjami w tej samej lub nawet różnej branży. Zasada wiarygodności (reliability) zapewnia, że wszystkie fakty, oceny, pomiary są przedstawione z należytą starannością i uczciwie. Zasada istotności (relevance) podkreśla wagę, jaką przywiązuje się do ocen i informacji udostępnionych przez organizację wobec sfer opiniotwórczych. Zasada zrozumiałości (understandability) oznacza, że poszczególne dane są przedstawione w taki sposób, że mogą służyć ocenie mocnych i słabych stron organizacji dokonywanej nawet przez tych, którzy nie mają fachowego przygotowania w danej dziedzinie. Zasada kompleksowości (embeddedness) oznacza, że proces zbierania danych, dokonywania ocen i przedstawiania wyników jest na stałe „wmontowany w system strategicznego zarządzania organizacją. Zasada ciągłej poprawy (continuous improvement) oznacza gotowość do wdrażania wyników analizy strategicznej w cyklicznym procesie planowania, wyznaczania nowych celów i podejmowania kolejnych działań doskonalących, określania procedur, dokumentacji, ponownego wdrażania, kontroli, podejmowania działań korygujących, monitorowania realizacji itp.
(cytat, str. 261) Dla osiągnięcia efektów ekonomicznych niezbędne jest, aby kierownicy koncentrowali swe wysiłki na możliwie najmniejszej liczbie przynoszących największy dochód wyrobów i ich grup, usług, klientów, rynków, dróg zbytu, finalnych zastosowań itd. Kierownicy powinni jak najmniej uwagi poświęcać wyrobom, których produkcja jest nazbyt mała lub zanadto rozdrobniona, a przeto pociągającym za sobą głównie koszty. Aby uzyskiwać efekty ekonomiczne kierownictwo powinno skupiać uwagę na tych kilku dziedzinach działania, które mogą przynieść istotne wyniki gospodarcze.
(cytat, str. 176 - 177) Ujęcie kompleksowe oznacza, że przedsiębiorstwo jako część natury i jej porządku systemowego musi prowadzić działalność, której zamiarem jest uzyskanie efektywnej symbiozy z biosferą. Wynika stąd, że przedsiębiorstwa globalnej gospodarki muszą przestrzegać reguł gry obowiązujących w przyrodzie, z których najistotniejsze w prowadzeniu działalności gospodarczej wydają się: 1) zasada integracji, oznaczająca, że globalne przedsiębiorstwo jako uczestnik ekosystemu stanowi jego ważną część i mechanizm regulacji, korygując w ten sposób swoje zachowania na podstawie sygnałów płynących z otoczenia, tak aby podtrzymywać posiadaną w układzie harmonię; 2) zasada równowagi, która wymusza optymalizowanie sprawności w ekosystemie pod kątem realizowanych funkcji, co sprawia, że sam układ pozostaje w rów¬nowadze, uzyskując większą elastyczność i zdolność dostosowywania się do zmian zachodzących w otoczeniu; 3) zasada adaptacji, której przestrzeganie oznacza nie eliminowanie elementów i części niesprawnych i utrudniających funkcjonowanie, lecz ich przystosowywanie do pełnienia nowych funkcji tak, aby mogły one wypełniać pożyteczne zadania; 4) zasada symbiozy, która przewiduje, że w ekosystemie jest miejsce na funkcjonowanie struktur zróżnicowanych pod względem form własności, charakteru i rodzaju działalności, wielkości, zdolności przystosowywania się, kapitału, rynku itp.; 5) zasada ewolucji, która uwzględnia konieczność doskonalenia i rozwoju jako naturalnego wymogu funkcjonowania w ekosystemie. Oznacza to, że przedsiębiorstwo nie będzie zdolne przetrwać, jeżeli nie podejmie działań, których zamiarem jest doskonalenie swojej struktury wewnętrznej oraz warunków funkcjonowania.
(cytat, str. 79) Reguły różnią się od wytycznych polityki (które są generalnymi wskazówkami) oraz od procedur (które dopuszczają znaczną elastyczność) tym, że określają konieczny przebieg działań.
(cytat, str. 70) Procedury przetargowe zostały przygotowane i są przeprowadzane przy zachowaniu następujących reguł: 1. Uczciwa konkurencja. W celu uniknięcia konfliktu interesów wszystkie firmy oraz eksperci włączeni w przygotowanie projektu nie mogą uczestniczyć w pracach nad przygotowaniem oferty. 2. Jawność i bezstronność. Przez cały czas musi obowiązywać pełna jawność i obiektywizm w zawieraniu umów. 3. Optymalny współczynnik cena/wartość. Musi zostać wybrana oferta najbardziej korzystna ekonomicznie, która w pełni zapewnia realizacje celów i zadań projektu. 4. Niemożność wstecznego zawierania umów oznacza to, że nie można dokonywać żadnych wpłat, udostępniać żadnych towarów ani usług ,przed podpisaniem umowy i/lub uzupełnienia do umowy. 5. Używanie standardowych dokumentów. Istnieje obowiązek stosowania standardowych umów i dokumentów kontraktowych, zgodnie ze wzorami przedstawionymi w załącznikach do podręcznika procedur. 6. Obowiązuje pisemna ewidencja całości procedury przetargowej i zawierania umowy. Dokumenty te są poufne i muszą być przechowywane przez 5 lat po jej zakończeniu.