Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
Jest to jeden z najważniejszych obowiązków każdego menadżera. Polega na podejmowaniu decyzji o podziale pracy, która ma zostać wykonana.
(Buhler P. 2002, s. 25)
Organizowanie - polega na logicznym grupowaniu działań i zasobów w taki sposób, by można było skutecznie realizować zaplanowane zadania. Wyraża się to w tworzeniu odpowiednich komórek lub zespołów wykonujących określone prace, przydzielaniu zadań cząstkowych określonych strukturom organizacyjnym i osobom oraz określaniu czasu rozpoczynania i kończenia zadań.
(Bugiel J. 2002, s. 139)
Funkcja "organizowanie" ma przede wszystkim kształtować strukturę działania, która specyfikuje wszystkie konieczne zadania i tak je sprzęga, że realizacja planów jest zapewniona.
(Steinmann H. 1992, s. 20)
Organizowanie jest procesem wyznaczania zadań, przydzielania zasobów i porządkowania oraz koordynowania czynności poszczególnych osób i grup, zmierzających do wykonania planów. Dzięki organizowaniu kierownicy przekształcają plany w działania poprzez definiowanie zadań, przydzielanie ich pracownikom i wspomaganie za pomocą technologii i innych zasobów.
(Schermerhorn J. 2008, s. 30)
Techniczna strona organizowania wymaga dyscypliny i wytrwałości, widzenia spraw szerzej, niż to wyznacza stanowisko lub interes zakładu. Proces organizowania wymaga wyobraźni i prospołecznego nastawienia, często rezygnacji z własnych egoistycznych korzyści na rzecz anonimowych kooperantów.
(Kuc B. 1999, s. 24)
Organizowanie, jak każda twórcza działalność, musi opierać się na autonomii działania. Wykonawca, na każdym szczeblu systemu organizacyjnego, musi mieć poczucie autonomii, które mobilizuje jego potencjalne możliwości, odpowiedzialność i samokontrolę. Źle jest, gdy zamiast samokontroli wykonawcy, rozwija się kontrola sprawowana przez stosowną komórkę i gdy w całym tak pomyślanym procesie, chodzi o przestrzeganie przestarzałych i nieaktualnych lub nieżyciowych przepisów, wbrew zdrowemu rozsądkowi. Jakości produktu czy usługi, nie zapewnimy przepisami bez wewnętrznego przekonania osób działających ze świadomością o jej ważności.
(Kuc B. 1999, s. 24)
Organizowanie - tworzenie struktur, umożliwiających realizacje planów oraz innych ( rutynowych lub doraźnych) działań nieujętych w planach.
(Koźmiński A., Jemielniak D. 2008, s. 19)
Organizowanie - logiczne grupowanie działań i zasobów, tak by można było osiągnąć założone cele skutecznie i sprawnie. Jedna z funkcji kierowniczych.
(Sarnowski J. 2007, s. 271)
Kontrola jako funkcja zamyka cykl zarządzania. Kontrola jako proces przenika i łączy wszystkie funkcje zarządzania. Najwyraźniejszy jest jej związek z planowaniem. Jest jego dopełnieniem. Coraz mocniej zacieśnia swój związek z procesami organizowania i działalnością motywacyjną.
(Kuc B., Gliński B. 1996, s. 210)
Organizowanie polega na łączeniu i porządkowaniu, koordynowaniu i harmonizowaniu elementów, aby wspólnie przyczyniały się do realizacji celów. Motywowanie sprowadza się do oddziaływania na postawy i zachowania ludzi tak, aby poczynania jednostek były zgodne z celami firmy. Kontrola jest sprawdzianem ca łosic działań i stopnia osiągnięcia celów i zadań.
(Pańkowska M. 2001, s. 10)
... organizowanie polega na doborze i zgrupowaniu osób współdziałających, czyli innymi słowy na wyznaczeniu każdej z nich odpowiedniej funkcji do wykonania.
(Pszczołowski T. 1982, s. 235)
Organizowanie na obszarze zasobów ludzkich to przede wszystkim: - alokacja zasobów ludzkich firmy oraz działań w procesach pracy; - określenie sposobów - technologii i procedur ich przebiegu; - harmonizacja w czasie w przestrzeni wyodrębnionych procesów pracy.
(Sajkiewicz A. 2000, s. 38)
Kiedy już podjęto decyzję, należy sobie zapewnić właściwą realizację. W tym celu należy podjąć następujące działania: - organizowanie - motywowanie - kontrola
(Lanz K. 1995, s. 76)