Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 41) Specjalizacja jest kluczem do sukcesu. Z trzech powodów. Pierwszy z nich to właśnie efekt skali - wytwarzając lub sprzedając większą ilość jednorodnego produktu, robisz to taniej, jeśli liczyć koszt jednostkowy. W efekcie możesz wygenerować wyższą marżę, nie podnosząc ceny dla klienta końcowego. To dla firmy czysty zysk. Druga korzyść do dominacja rynkowa - gdy całą energię skupisz na jednym sektorze, szybciej go zdominujesz, wprowadzisz w nim proste reguły gry i więcej zarobisz. Trzeci powód to prostota. Im prostsza i bardziej przejrzysta strategia firmy, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że organizacja stanie się skomplikowanym, a przez to nieruchawym i gigantycznym tworem, w którym nikt nic nie wiem i nikt za nic nie odpowiada.
(cytat, str. 14) "Tożsamość firmy powinna być przełożona na jedną lub co najwyżej kilka wyraźnych specjalizacji, którymi właściciel jest zainteresowany".
(cytat, str. 14) "Przez specjalizację należy rozumieć wyróżniającą wiedzę, umiejętność, doświadczenie oraz know-how, na którym firma buduje swoją faktyczną odrębność, a które tworzą również, określony image- jej pozytywny obraz".
(cytat, str. 219) Przesadna "specjalizacja" prowadzi do ślepego zaułka: przesadna praca nad metodami rodzi jedynie dalsze metody, nad filozofią nauki - więcej filozofii, nad statystyką - więcej statystyki. To "dążenie do sedna sprawy" bywa zwykle usprawiedliwiowne ostatecznym argumentem świadczącym o niepowodzeniu: przekonaniem, że następne pokolenie dokona czegoś więcej za pomocą metod pracy lub myślenia przez nas rozwiniętych.
Michał Trocki,
Outsourcing. ,
Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2001, ISBN: 83-208-1340-9 (62+0)
(cytat, str. 89) Specjalizacja wiąże się z konkretnymi ekonomicznymi korzyściami. W przypadku koncentracji na działalności, w zakresie której przedsiębiorstwo wysoce efektywne, łączna wartość dodana jest maksymalizowana. Jest to wynikiem ekonomii skali.
(cytat, str. 37) Ważną cechą organizacji potokowej jest specjalizacja stanowisk roboczych zaangażowanych w proces produkcyjny. Specjalizacja pozwala osiągnąć lepsze wyniki produkcji pod względem ilościowym i jakościowym.
(cytat, str. 101) Specjalizacja - jest pochodną jakościowego podziału pracy, wyraża się ograniczeniem szerokości zadania i różnorodności wykonywanych czynności
(cytat, str. ) Wśród korzyści osiąganych dzięki specjalizacji wymienia się: - możliwość wyspecjalizowania się, a w konsekwencji sprawniejsze wykonywanie czynności, - eliminacja czasu nieproduktywnego związanego z koniecznością przestawiania się z jednej czynności na inną, - możliwość stosowania bardziej wyspecjalizowanych narzędzi pracy, maszyn i urządzeń, - obniżka kosztów szkolenia i przyuczania nowo zatrudnianych pracowników.
Słowa kluczowe:specjalizacja Komentarze i źródła pierwotne: Punkt 3.1.1 normy ISO 9000, wydanie z 15.12.2000r.
(parafraza, str. 43) Wady specjalizacji: - alienacja, - znużenie pracą (monotonia), - niezadowolenie z pracy, - wzrost fluktuacji, - rozproszenie i trudności w zakresie koordynacji.
Słowa kluczowe:specjalizacja Komentarze i źródła pierwotne: autor: Zdzisław Mokwa
Rotacja czynności, zadań lub stanowisk pracy- alternatywa specjalizacji, zakładająca systematyczne przechodzenie pracowników od jednego stanowiska pracy (zadania, czynności) do innego.
Rozszerzanie zakresu pracy- alternatywa specjalizacji, zakładająca przydzielenie pracownikowi liczby zadań do wykonania.
Wzbogacanie pracy- alternatywa specjalizacji, zakładająca zarówno zwiększenie liczny zadań wykonywanych przez pracownika, jak i rozszerzenie jego kontroli nad stanowiskiem pracy.
Rotacja czynności, zadań lub stanowisk pracy- alternatywa specjalizacji, zakładająca systematyczne przechodzenie pracowników od jednego stanowiska pracy (zadania, czynności) do innego.
(cytat, str. 277) Specjalizacja określa podział struktury na wydzielone zadania. Istnieją tutaj następujące różnorodne kryteria podziału: 1. Lokalizacja geograficzna 2. Produkty 3. Funkcje 4. Organizacja projektów 5. Klienci 6. Centra dochodu 7. Cykl życia produktu 8. Charakter rynku
(cytat, str. 70) Koncepcja specjalizacji pracy kierowniczej opierała się na wyznaczeniu ośmiu mistrzów jako "" kierowników funkcjonalnych", wyspecjalizowanych w różnych dziedzinach i zobowiązanych do nadzorowania pracy robotników (z prawem wydawania poleceń) w ramach przypisanego im zakresu działania.
(cytat, str. 199) Badanie zmian struktury organizacyjnej będzie możliwe po spełnieniu dwóch warunków: - wyróżnieniu cech struktury organizacyjnej, co nazwać można konceptualizacją, - znalezieniu sposobu pomiaru tych cech, co oznacza specjalizację cech.
(cytat, str. 32) Å»yjemy w epoce specjalistów. Specjalistą jest dla mnie człowiek, który zmiast lasu prawdy zaczyna dostrzegać wyłącznie drzewa faktów.
(cytat, str. 86) Specjalizacja przedsiębiorstwa może przyjmować formę przedmiotową lub technologiczną. Specjalizacja przedmiotowa sprowadza się do zmniejszenia liczby lub różnorodności rodzajów produkowanych wyrobów, świadczonych usług, obsługiwanych segmentów rynku, kupowanych i sprzedawanych towarów. Zaś specjalizacja technologiczna polega na ograniczeniu zakresu działania do działalności wymagającej zastosowania mniej licznych i mniej różnorodnych technologii, stadiów technologicznych, metod.
(cytat, str. 133) Specjalizacja przedmiotowa wyraża dążenie do zamknięcia w komórce produkcyjnej określonego fragmentu procesu produkcyjnego wyrobu (określonych operacji technologicznych). Kryterium łączenia stanowisk jest współpraca tych stanowisk przy wykonywaniu określonego wyrobu (lub wyrobów). Powstaje w ten sposób np. gniazdo wałków, tulei, kół zębatych itp.
Słowa kluczowe:specjalizacja Komentarze i źródła pierwotne: Rozdział: Jakość i Innowacje- Paradygmat Relacji Autor: Lechosław Berliński
(cytat, str. 130) Trzeba sobie zdać sprawę, że specjalizacja, a zwłaszcza uproszczenie pracy, zmniejsza zarówno głębię jak i zakres zadania. Dlatego też projektując stanowisko pracy, jako najmniejszy element struktury organizacyjnej, należy uwzględnić niepożądane skutki specjalizacji.
(cytat, str. 283) Specjalizacja to przede wszystkim sposób podziału zadań. Czy działalność przedsiębiorstwa podzielić według kryterium funkcji, wyodrębniając sprawy: produkcyjne, handlowe, finansowe, personalne itd.? Czy może lepiej byłoby podejść do zagadnienia od strony produktu i wydzielić, jak to np. zrobiono w przedsiębiorstwie Aerospatiale, odrębne zakłady produkcji samolotów, helikopterów, rakiet i satelitów? A może kryterium specjalizacji uczynić markę, tak jak w przypadku koncernu General Motors, gdzie wyodrębniono: Chevroleta, Buicka, Pontiaca, Cadillaca i Oldsmobila? Może wreszcie się oprzeć na kryterium geograficznym podzielić działalność na kraje lub regiony, albo też na kryterium realizowanych projektów, jak się to często dzieje w przedsiębiorstwach robót publicznych lub inżynieryjnych?