Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 32) Kompleksowe zarządzanie jakością jest podejściem strategicznym, ukierunkowanym na wytwarzanie, poprzez proces innowacji i ciągłego udoskonalania, najlepszych z możliwych produktów i usług. Uznaje doniosłą rolę każdej osoby w firmie jako eksperta w swojej konkretnej roli czy funkcji i jako osoby posiadającej bezpośrednią wiedzę na temat danego procesu, a tym samym mającej pomysły na jego udoskonalenie.
(cytat, str. 43) Przy identyfikacji najważniejszych procesów biznesu za kluczowe elementy wdrożenia TQM uznać należy granice poszczególnych etapów procesu oraz osoby za nie odpowiedzialne. Dostępne są techniki ułatwiające te identyfikację, takie jak "schemat przebiegu procesu". W celu objaśnienia i uproszczenia procesów wykorzystać można istniejące już, udokumentowane systemy zarządzania jakością, jak ISO 9000. Postęp firmy w kierunku wyznaczonych celów można analizując wykorzystując różne wskaźniki: - Efektywność- określa, na ile produkcję uzyskaną w wyniku procesu można uznać za dobrą. - Dokładność określa, czy produkcja przebiegła w sposób prawidłowy, czy nie. - Niezawodność określa, jak często produkcja jest prawidłowa. - Terminowość określa, czy produkcja jest spóźniona i o ile. - Wydajność i koszt informują o sposobie wykorzystania środków. - Ilość informuje o możliwości zysku.
(cytat, str. 408 - 409) Kompleksowe zarządzanie jakością (Total Quality Management - TQM) jest gwarancją, że wszystkie działania w ramach przedsiębiorstwa odbywać się będą w sposób zaplanowany, by zaspokoić potrzeby konsumentów i klientów. Nacisk kładziony jest na angażowanie wszystkich w organizowanie działań, które umożliwiają stałe doskonalenie oraz trwałe osiąganie wysokiego poziomu jakości. [] TQM, jak wynika z definicji, musi obejmować wszystkie aspekty działań przedsiębiorstwa oraz jego stosunki z wewnętrznymi i zewnętrznymi klientami. Jest to proces, sposób robienia rzeczy, który wykorzystuje wiele technik, ale w ostateczności zależy od nastawienia i zachowania wszystkich zaangażowanych osób; a oznacza to wszystkich w przedsiębiorstwie, także dostawców.
(cytat, str. 30) Główny problem w zarządzaniu jakością Crosby upatruje w tym, że na ogół każdy członek kadry zarządzającej dołączył do zespołu kierownictwa z określonego działu przedsiębiorstwa (finansowego, marketingu, handlowego), co warunkuje jego specyficzne podejście do kwestii kompleksowej jakości.
(cytat, str. 133) Za dodatkowy czynnik motywujący kadrę kierownicza do wdrażania Kompleksowego Zarządzania Jakością można również uznać wymagania gospodarki, w której promowane są systemy zarządzania zorientowane na kompleksową jakość poprzez nagrody i wyróżnienia nagród jakości.
(cytat, str. 129) Podstawą rozważań o kwestii motywacji w Kompleksowym Zarządzaniu Jakością jest przyjęcie generalnego założenia, że: NIKT NIE JEST POZA JAKOŚCIÄ„, WSZYSCY W ORGANIZACJI STANOWIÄ„ JEJ CZĘŚĆ.
(cytat, str. 129) ... co oznacza motywacja w Kompleksowym Zarządzaniu Jakością? Odpowiadając na postawione pytanie należy stwierdzić, że motywację można rozpatrywać w dwóch płaszczyznach: a) jako motywacje kadry kierowniczej do wdrażania koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością, b) jako motywację pracowników do realizacji zasad Kompleksowego Zarządzania Jakością.
(cytat, str. 266) Kolejnym, niezmiernie ważnym elementem wdrażania koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością jest właściwe rozłożenie w czasie działań wdrożeniowych. Zbyt duże nałożenie prac na siebie bądź też rozciągnięcie ich w czasie znacznie ogranicza skuteczność wprowadzanej koncepcji.
(cytat, str. 101) Aby w firmach koncepcja Kompleksowego Zarządzania Jakością mogła rzeczywiście funkcjonować, trzeba stworzyć nowy typ środowiska pracy i zmienić stan świadomości zarówno pracowników, jak i kadry kierowniczej wszystkich poziomów zarządzania w organizacji, a także dokonać transformacji stosunków pracy.
(cytat, str. 74) ... współczesna koncepcja Kompleksowego Zarządzania Jakością opiera się na kilku fundamentalnych założeniach, które określić można w następujący sposób: 1. Jakość jest głównym celem działalności firmy; 2. Każdy członek organizacji posiada swojego klienta (wewnętrznego i zewnętrznego) i zna jego wymagania, więc jakość jest zadaniem każdego w organizacji; 3. Jakość jest zapobieganiem powstawaniu wad (defektów), a nie ich wykrywaniem; 4. Organizacja powinna być tak skonstruowana, aby mogła spełniać oczekiwania klienta.
(cytat, str. 68) Kompleksowe Zarządzanie Jakością rozpatrywać można jako koncepcję zarządzania firmą, która dzięki zaangażowaniu wszystkich członków organizacji w proces poprawy jakości wyrobu (usługi) oraz swojej działalności, a także dzięki właściwemu ustaleniu celów organizacji dąży do zaspokojenia potrzeb i oczekiwań klienta.
(cytat, str. 68) Kompleksowe Zarządzanie Jakością jest kluczowym pojęciem w organizacji oznaczającym proces, którego celem rynkowym (w ujęciu strategicznym) jest wzrost konkurencyjności i rentowności firmy.
(cytat, str. 66 - 67) ... przedsiębiorstwa stosujące zasady Kompleksowego Zarządzania Jakością uzyskują lepsze efekty, co można ująć w formie następujących wniosków szczegółowych: 1) Bardziej rygorystyczne przestrzeganie zasad jakości daje lepsze osiągnięcia w dziedzinie jakości. 2) Zmiany dotyczące jakości produktu w firmach nie stosujących zasad Kompleksowego Zarządzania Jakością zdeterminowane są przez rozciągłość w czasie, podczas gdy firmy wykorzystujące zasady jakości mają te zmiany wpisane w strategię działania. 3) Większe osiągnięcia w zakresie jakości są skutkiem właściwego zarządzania, którego ważnym elementem jest wysokie zaangażowanie kadry kierowniczej. 4) Efekty poprawy jakości można osiągać dzięki ukierunkowaniu działań i rozłożeniu w czasie wprowadzania zasad koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością.
(cytat, str. 44) Mówiąc o rozwoju koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością warto wspomnieć o japońskim systemie zarządzania, który zdominowany jest przez filozofię Kaizen, oznaczającą ciągłe doskonalenie, zaangażowanie w proces zarówno pracowników, jak i kierowników wszystkich szczebli zarządzania.
(cytat, str. 185) W każdej organizacji mierzona jest realizacja celów,jednak w koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością zasięg tego procesu został rozszerzony. Dotyczy bowiem zarówno pracowników, jak i zespołów oraz klienta.
(cytat, str. 9) Koncepcja Kompleksowego Zarządzania Jakością oznacza proces w organizacji, którego celem rynkowym (w ujęciu strategicznym) jest wzrost konkurencyjności i rentowności firmy. Kompleksowe Zarządzanie Jakością - jako koncepcja zarządzania firmą przez zaangażowanie wszystkich członków organizacji w proces poprawy jakości wyrobu (usługi, swojej działalności, celów organizacji - dąży do zaspokojenia potrzeb i oczekiwań klienta
(cytat, str. 235) Wprowadzanie zasad Kompleksowego Zarządzania Jakością jest procesem, którego przebieg może być uwarunkowany przez różnorodne czynniki zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym. Zewnętrzne warunki wprowadzania w przedsiębiorstwie nowych zasad jakości odnoszą się głównie do sytuacji rynkowej (gospodarczej), w której funkcjonuje przedsiębiorstwo. Natomiast identyfikacja wewnętrznych uwarunkowań jest istotna dla wprowadzenia koncepcji jakości, bowiem warunkuje jej sukces we wdrożeniu.
(cytat, str. 151) ... motywacja w Kompleksowym Zarządzaniu Jakością jest pojęciem interdyscyplinarnym, bowiem w obszarach różnych dyscyplin naukowych znajdują swoje odzwierciedlenie tak istotne dla Kompleksowego Zarządzania Jakością kwestie psychologiczne, organizacyjne, systemowe i inne, a motywacja jakościowa stanowi niejako ich wypadkową.
(cytat, str. 177 - 178) Interesujące wydaje się porównanie tradycyjnego stylu zarządzania potencjałem społecznym (HRM - Human Resource Management) organizacji z wymaganiami koncepcji Kompleksowego Zarządzania Jakością. Poniższe zestawienie przybliża różnice pomiędzy klasycznym podejściem do zarządzania zasobami ludzkimi a podejściem wspomagającym implementację zasad Kompleksowego Zarządzania Jakością w przedsiębiorstwie.
(cytat, str. 150) Tak więc zagadnienie motywacji pracowniczej ma w realizacji zasad Kompleksowego Zarządzania Jakością znaczenie wielowymiarowej dlatego tak trudno jest ją budować. W materii ludzkiej nie wystarczy zażyczyć sobie lub nakazać wykonania pracy dobrze. Potrzebna jest skuteczna stymulacja, by osiągnąć zamierzone rezultaty.