Przeglądaj katalog alfabetyczny według autorów, tytułów lub słów kluczowych. Kliknij odpowiedni przycisk poniżej, a następnie wybierz pierwszą literę nazwiska, tytułu czy słowa kluczowego.
(cytat, str. 24) Model nierównowagi „wysiłek-nagroda” Siegrista Jedną ze stosunkowo nowych koncepcji dotyczących występowania stresu w miejscu pracy jest teoria nierównowagi między wysiłkiem jednostki a otrzymywaną nagrodą (efford-reward imbalance — ERI), której twórcą jest niemiecki socjolog J. Siegrist Koncepcja ta, jak twierdzą niektórzy autorzy, wyrosła z nurtu krytyki koncepcji „wymagania-kontrola-wsparcie” i stanowi w zasadzie jej uzupełnienie. W modelu nierównowagi występują dwie główne charakterystyki pracy: wysiłek włożony w pracę oraz nagrody uzyskiwane za ten wysiłek.
(cytat, str. 29 - 30) Proces radzenia sobie ze stresem może się koncentrować na reakcji jednostki lub odnosić się do problemu. Lazarus wyróżnił dwie strategie: 1) nastawienie na rozwiązanie problemu, stawianie mu czoła, podejmowanie bezpośrednich działań, 2) regulowanie samych emocji. Strategie zorientowane na rozwiązanie problemu (metody wpływania na obiektywną sytuację):
aktywne radzenie sobie—działania bezpośrednie, próba usunięcia stresora lub odejścia od niego, osłabienie efektów jego działania
planowanie — rozważanie sposobów nul/en ta sobie z daną sytuacją stresową, przygotowywanie planu działania,
ograniczenie konkurencyjnych działań skupienie się na stresorze, odłożenie innych działań, selekcja informacji,
odsunięcie problemu — oczekiwanie na sprzyjające warunki do działania,
szukanie wsparcia społecznego.
Strategie zorientowane na emocje (metody koncentrujące się na kontrolowaniu emocjonalnych skutków stresu):
dystansowanie się — umniejszanie wartości, racjonalizacja,
adaptacja — koncentracja na próbach akceptacji negatywnie ocenianej sytuacji,
akceptacja — przyjęcie do wiadomości danej sytuacji i zgoda na nią,
pozytywne przewartościowanie powtórna ocena problemu w pozytywnym świetle,
(cytat, str. 19) Stres zawodowy to stres przeżywany w miejscu pracy. Każda praca może być źródłem stresu, miejscem, gdzie pracownik ma szansę zetknąć się z czynnikami/stresorami, które będą wywoływać u niego stan napięcia i silne emocje (Ogińska-Bulik, 2006, s.31).
(cytat, str. 20) Stresory związane z pracą zawodową: ·przeciążenie pracą fizyczną, tj. nałożenie na pracownika nadmiernych zadań wymagających wysiłku fizycznego i prowadzących do wyczerpania się jego sił;
ogólne przeciążenie umysłowe, którego wskaźnikiem jest obniżenie poziomu funkcjonowania umysłowego (procesów myślenia, pamięci, uwagi), a także nadmierne uproszczenie czynności;
jakościowe przeciążenie pracą polegające na wykonywaniu zadań złożonych, niejasnych, konfliktowych;
presję czasu;
monotonię;
brak wsparcia społecznego;
niesprawiedliwe traktowanie przez przełożonych, polegające najczęściej na faworyzowaniu innych, mniej zasłużonych, niedostrzeganiu zasług i możliwości pracownika oraz jego wkładu w realizację zadań zbiorowych;
brak wyraźnych osiągnięć w pracy zawodowej;
brak możliwości współdecydowania;
brak uznania społecznego w swoim środowisku pracy.
(cytat, str. 29) Proces radzenia sobie ze stresem pełni dwie zasadnicze funkcje:
instrumentalną (zadaniową) — zorientowaną na problem, czyli na poprawę relacji podmiot-otoczenie; działania zaradcze osoby są skierowane na opanowanie stresora, zmniejszenie lub usunięcie skutków jego działania przez zmianę zagrażającego otoczenia lub zmianę własnego działania;
emocjonalną (samoregulacji emocji) — ukierunkowaną na obniżenie przykrego napięcia emocjonalnego.
(cytat, str. 45 - 46) Audyt stresu zmierza do utworzenia swoistej „mapy” stresorów w kontekście czynników promujących zdrowie psychiczne. Czynniki te są związane zarówno z bezpośrednim stanowiskiem pracy, jak i z organizacją i otoczeniem, tworząc określone środowisko pracy. Są to:
role związane z przeciążeniem pracą,
role konfliktowe,
role niejednoznaczne
możliwości kontroli pracy,
wsparcie psychiczne,
stresujące wydarzenia w pracy,
kłopoty, problemy pozazawodowe,
monotonia,
oczekiwania związane z kontraktem psychologicznym,
(cytat, str. 27) Sytuacja stresowa pobudza do aktywności ukierunkowanej na odzyskanie równowagi między wymaganiami i możliwościami oraz poprawę stanu emocjonalnego. Ten nurt aktywności jest określany jako „radzenie sobie ze stresem”. Radzenie sobie jest uważane za podstawowy mechanizm adaptacyjny. Jest to celowy wysiłek podejmowany przez osobę. Na wybór funkcji radzenia sobie wpływają sama sytuacja oraz indywidualne właściwości jednostki i jej zasoby osobiste.
(cytat, str. 112 - 113) Awantury, kłótnie i naciski, które doprowadzają nas do kresu wytrzymałości, zawsze zdarzają się w najgorszym momencie, w każdym razie tak się nam wydaje. Kiedy stres następuje po stresie, to ich oddziaływanie nie sumuje się, lecz wydaje się pomnażać, tak że gdy zbliżamy się do granicy odporności, każdy nowy kłopot staje się tym bardziej trudny do zniesienia, niczym ziarnko, które przeważa szalę."
(parafraza, str. 385 - 386) Przyczyny stresu: 1.Warunki pracy 2.Przeciążenie pracą 3.Wieloznaczność ról 4.Konflikt ról 5.Odpowiedzialność za ludzi 6.Odpowiedzialność za wyniki 7.Zmiany 8.Stosunki z podwładnymi 9.Stosunki z kolegami 10.Bezpieczeństwo zawodowe 11.Brak statusu 12.Odczucia dotyczące kariery lub stanowiska 13.Wpływ przedsiębiorstwa 14.Naciski zewnętrzne
(parafraza, str. 384 - 385) Rodzaje stresu: 1.Stres związany z czasem 2.Stres związany z oczekiwaniem 3.Stres sytuacyjny 4.Stres związany ze spotkaniami
(cytat, str. 94) Podstawowa wiedza na temat stresów jest istotna, pozwala bowiem na rozwinięcie przez jednostkę określonych postaw i zachowań o charakterze prewencyjnym. Pozwalają nam one na uniknięcie przynajmniej w pewnym zakresie pełnej ekspozycji na stres.
(cytat, str. 233 - 248) Siedem źródeł stresu: zmartwienie, brak jasnego celu i znaczenia w życiu, "niepełne działanie", lęk przed porażką, lęk przed odrzuceniem, "zaprzeczenie", gniew.
(cytat, str. 186) Na podstawie dotychczasowych rozważań do podstawowych źródeł stresu zawodowego można zaliczyć: 1)subiektywne ocenianie własnej roli przez samego pracownika, 2)określenie roli pracownika przez podmioty zewnętrzne wobec niego, 3)zakres i siłę relacji interpersonalnych, 4)tempo i kierunek dotychczasowego rozwoju zawodowego, 5)formę struktury organizacyjnej, 6)klimat i kulturę organizacyjną, 7)wzajemne zależności między życiem zawodowym i osobistym.
(cytat, str. 45 - 46) "Współcześnie stres rozumiany jest jako złożona relacja pomiędzy jednostką, a jej otoczeniem.Zgodnie z tym ujęciem stres nie jest umiejscawiany ani w jednostce,ani w otoczeniu. lecz dotyczy relacji pomiędzy nimi w jest definiowany jako zakłócenie lub zapowiedź zakłócenia równowagi pomiędzy możliwościami jednostki, a wymaganiami otoczenia."
Słowa kluczowe:stres Komentarze i źródła pierwotne: Podstawy marketingu, J.Altkorn(red.), Instytut Marketingu, Kraków 1992, s.19-27.
(cytat, str. 268) Umiejętność radzenia sobie ze stresem zależy od osobowości człowieka, tolerancji na uczucie niepewności i umiejętności życia w zmiennym środowisku.
(cytat, str. 250) Stres jest to reakcja organizmu na tzw. trudne sytuacje (sytuacje sprzeczne z oczekiwaniami ludzi, a wymagające ich akceptacji), związane z naruszeniem równowagi pomiędzy stawianymi jednostce wymaganiami a możliwością ich spełnienia.
(cytat, str. 116) złote reguły sprzyjające życiu bez stresów. Oto one: - Nie myśl o niepowodzeniach (...) - Nie trwoń sił i energii na niepotrzebne, niezwiązane z zadaniem myśli; koncentruj się na tym, co masz zrobić - Staraj się jak najlepiej przeżyć dzień (...) - Czuj jak przepływa życie. W ciągu dnia zwolnij, zatrzymaj się i posłuchaj. Przyjrzyj się temu, co Cię otacza. - Nie walcz ze straszydłami Twojej przeszłości, spójrz w przyszłość - Jeżeli nie możesz rozwiązać jakiegoś problemu i znaleźć rozwiązania, odłóż to na później. Idź spać, odpocznij. Pozwól, aby nad problemem popracowała dalej Twoja podświadomość. - Naucz się odprężać w czasie pracy